Åländska fartyget räddade skeppsbrutna på Atlanten – ”Vi drog in livbåten för hand”

Det åländska fartygets kapten berättar om den dramatiska operationen i hård sjögång utanför den portugisiska kusten:

– Det var en ”en gång i livet-erfarenhet” – förhoppningsvis, säger Timo Väänänen till HBL.

Kapten Timo Väänänen (till vänster) med sin besättning och de räddade seglarna på Midas däck. De räddade seglarna är fjärde, femte och sjätte stående från vänster.
Tim Johanssontim.johansson@hbl.fi
14.09.2022 11:11 UPPDATERAD 14.09.2022 14:44
På morgonen den 6 november 2020 fick åländska lastfartyget M/S Midas, väg över Atlanten till Florida, en förfrågan från portugisiska myndigheter: Kan ni kontrollera en eventuell olycka cirka 150 nautiska mil från den portugisiska kusten?
Den här veckan får Midas besättning pris för det som sedan följde: Tre liv kunde räddas under svåra förhållanden. Priset är utmärkelsen Sea Sunday som delas ut av finländska myndigheter i samarbete med sjöfartsorganisationer, för fina insatser för sjösäkerheten.
Efter att ha fått meddelandet från den portugisiska sjöräddningen ändrade Midas kurs mot den förmodade olycksplatsen.
–  Vi visste inget om vad som väntade oss. Räddningstjänsten i Portugal hade fått en signal från en räddningsboj. Det kunde också ha varit frågan om ett falskt larm, berättar Midas kapten Timo Väänänen när HBL ringer upp.
Räddningsbojen sedd från M/S Midas däck.
När Midas anlände till platsen efter 4,5 timmar fann man tre personer i en livflotte bredvid en kapsejsad katamaran.
Katamaranen låg upp och ner i vattnet.
Timo Väänänen beslutade att positionera drygt 100 meter långa Midas så nära livflotten som möjligt. Han vände fartyget som vindskydd för livflotten.
– Det var svåra väderförhållanden och vi kunde inte använda vår räddningsbåt eller vår Man Over Board-båt. I stället sköt vi ut rep mot de tre männen i livbåten.

Fick bommen i huvudet

Väänänens nio man starka besättning drog sedan in livflotten för hand in mot den nedsänkta landgången på Midas. De skeppsbrutna var snart i trygghet ombord på det åländska fartyget.
En fjärde person i katamaranens besättning var ännu försvunnen. Midas fortsatte efterspaningarna en stund. De avslutades ändå snart.
Räddningsoperationen blev lyckad.
Senare hittade ett Natofartyg den fjärde personen, omkommen.
– Det blev en tyst stund ombord. De överlevande identifierade den fjärde personen utifrån bilder som skickades till oss. Bilderna var en lättnad, på sätt och vis. Ur dem såg man att personen omkommit direkt när bommen träffat honom i huvudet, säger Väänänen.
De överlevande behövde inte längre fundera på om de kunde ha räddat sin kamrat ifall de agerat annorlunda.
Katamaranens besättning hade varit på väg mot Kanarieöarna där de skulle delta i en seglingstävling över Atlanten. De var erfarna seglare och hade vunnit tävlingen tidigare.
– Olyckan har tagit hårt på dem. De överlevande var goda vänner med den omkomna.

Alla visste sin uppgift

I prismotiveringarna heter det att ”M/S Midas-besättningens agerande byggde på en fungerande och inövad säkerhetskultur, starkt lagarbete och hela fartygsbesättningens sjömanskap”. Midas ägs av det åländska rederiet Godby Shipping.
M/S Midas
Väänänen tackar sin besättning och sitt rederi Godby Shipping.
– Det här är ett fint exempel på säkerhetskulturen ombord på finländska fartyg. Vi övar en gång i månaden och alla känner till sin uppgift i sådana här situationer. Det är också fint att jobba för ett rederi som sköter om säkerheten och underhåller sina fartyg exemplariskt.
Timo Väänänen har jobbat som befälhavare i tjugo år. Något liknande har han inte upplevt under sin karriär.
– Det var en ”en gång i livet-erfarenhet” – förhoppningsvis.

Sjösäkerhetspriset Sea Sunday

Sjösäkerhetspriset Sea Sunday instiftades 1997 av finska myndigheter och yrkes- och fritidssjöfartsorganisationer.
Priset delas ut årligen. Finska sjömanskyrkan fungerar som ordförandeorganisation för priskommittén.
Prisföremålet är en 36 cm hög bronsavgjutning av Emil Cedercreutz skulptur Rorgängare.
Årets pris delades ut på tisdagen av minister Timo Harakka.
Läs mera:
HBL 09.11.2020: Åländskt fartyg räddade kapsejsade Atlantseglare
HBL 07.09.2017: Åländska fartyg nära stormens öga

ANDRA LÄSER