V90 kommer som på beställning

Volvo V90 kommer officiellt som ersättare till utgående V70. Samtidigt är modellen ett långt kliv upp i premiumklassen. Kvaliteten och känslan utmanar de stora tyska märkena, atmosfären i kupén är tilltalande och priset hålls på en nivå som lär locka nya kunder.

Syskon. Kombin V90 och sedanen S90 kommer samtidigt till Finland i september. Kombin är favoriten bland förhandsbeställningarna.
Stor och smidig är en svår ekvation i bilvärlden, men Volvo V90 kommer rätt nära den perfekta mixen. Inne i staden känns bilen exakt så stor som den är, och där har man nytta av alla elektroniska hjälpmedel som håller ett öga på omgivningen. På landsvägen är den övervägande smidig och lätt.
V90 är lätt att hantera i kurvor, och bilen är uppseendeväckande okänslig för ojämnheter på vägen. Dieselmotorn D5 och den åttastegade automatlådan är en perfekt kombination både på längfärder och på väg till och från jobbet.
Komfort är ett ord man ofta tänker på medan man sitter bakom ratten. Fjädringen är justerad några streck mot det mjuka, motorbullret och vindbruset är effektivt dämpat och framstolarna är lika bekväma för alla rygglängder. Vill man ha massage, ventilation och obegränsat med justeringsmöjligheter kan man få det också.

Bromsar själv

Automatbromsen upptäcker både fotgängare och cyklister. V90 är en bil som naturligtvis också bromsar automatiskt för älgar och annat större vilt. Om riskerna skulle finnas inne i bilen, i form av ouppmärksam förare, finns också "Run-off Road Mitigation", en funktion som kan förhindra avåkningar. I paketet finns också vingelvarnare, adaptiv farthållare och en avancerad filhållningsassistent. Den sista, Pilot Assist, fungerar bäst på motorvägen och är aktiv upp till 130 km/h. Det bästa är att säkerhetspaketet inklusive farthållaren är standard.
Förarmiljön är redan etablerad i XC90 och bekant för rätt många förare. En nio tums stående pekskärm på mittkonsolen styr navigation, Bluetooth, ljudanläggning och många andra funktioner. I stället för att hitta rattar och knappar, som i de tyska premiumkonkurrenterna, är det bara att peta på skärmen på rätt ställe. Det är i princip enkelt, men innan man vant sig och hittat det man söker är det värt att sitta en stund och leka med skärmen.
Den som någon gång snurrat ett dricksglas mellan fingrarna vet hur skärmen ser ut efter ett tag. Någon form av mikrofiberduk är bra att ha i handskfacket.

Lägre baksäte

Baksätet är generöst tilltaget, men grunddesignen och den smäckra sidoprofilen gör att sitthöjden blivit lägre än i gamla V70 för att behålla takhöjden från sätet. Har man långa ben måste man sitta med knäna uppdragna. Trots det uppfyller den här modellen alla krav för att bli en omtyckt taxi.
Den sluttande bakluckan kan få gamla Volvopuritaner att sucka, och sanningen är att bagageutrymmet i V90 är lite mindre än i V70. Å andra sidan får man fortfarande in 560 liter bagage, och den som behöver mera än så kanske ändå skaffar skåpbil.
Designen är på det hela taget mycket tilltalande, och just kombin är juvelen i kronan. Medan S90 i vissa vinklar har ett överraskande klumpigt akterparti är V90 en harmonisk helhet. Att få en så stor bil att se kompakt ut är inte lätt. Att få den att kännas liten är en ännu större bedrift.

Dieseln tilltalar

Dieselmotorn D5 är fyrcylindrig, precis som alla andra Drive E- motorer. Den har dubbelturbo och dessutom den nya funktionen Power Pulse som praktiskt taget helt eliminerar turbofördröjningen. 235 hästar och ett vridmoment på 450 Nm gör att körupplevelsen blir enastående. Bensinversionen med T6-motorn som också fanns tillgänglig för provkörning har en helt annan karaktär med snabbare gasrespons, men den behöver mycket högre varvtal för att vakna helt och hållet. Bensinmodellen kommer knappast att bli någon storsäljare i Finland eftersom hybridversionen T8 i praktiken blir så kraftigt skattekompenserad tack vare de låga utsläppen.
I Finland är den lägsta utrustningsnivån inte aktuell. Momentum är lägsta nivå, och den har till exempel led-strålkastare med automatisk avbländning. För knappt 47 000 euro får man en framhjulsdriven D3, och D4 kostar strax under 50 000. Går man ett steg upp till Inscription-nivån får man läderstolar, kromdetaljer, 18 tums specialfälgar och mycket mera. Bland tillvalen finns luftfjädring med adaptiva stötdämpare, vilket är praktiskt inte minst när man ska lasta bilen.
I september kommer både S90 och V90 samtidigt till bilaffärerna. Av knappt 1 000 förhandsbeställningar är drygt hälften V90. Förutom hybridversionen är både R-Design- och Bi Fuel-versioner aktuella.
ANDRA LÄSER