Kygan med uppenbara drag av Tomkat

Det råder ingen tvekan om vart dramasåpan The Arrengement vill leda våra tankar: till Tom Cruise, Katie Holmes och scientologirörelsen.

Dramasåpa. Josh Henderson och Christine Evangelista är tydligt inspirerade av Tom Cruise och Katie Holmes.

Ett nytt avsnitt av The Arrangement publiceras på HBO Nordic varje måndag.

Den amerikanska tv-kanalen E! förser även de finska kommersiella kanalerna med nöjesprogram om kändisar, skvaller och annat lättsamt och underhållningsrelaterat. Kanalen producerar också dramaserier som HBO Nordic-nyheten The Arrangement där hittills tre delar av den tiodelade serien har publicerats.
The Arrangement (2017) är ett slags fiktiv dramaversion av den kändisunderhållning som blivit kanalens profil, en tankelek som använder sig av fiktionens frihet och möjligheter, samtidigt som det inte torde undgå någon med kännedom om den amerikanska Hollywoodeliten vem seriens huvudpersoner påminner om.
Det handlar om Megan Morrison (Christine Evangelista) som vill slå igenom som skådespelare, men liksom så många andra i branschen är hänvisad till ett servitrisjobb mellan rollerna hon söker. När hon går på en provspelning för en roll mot filmstjärnan Kyle West (Josh Henderson) blir det bokstavligen napp för hennes livs roll. Kyle, och inte minst den självhjälpsorganisation han är medlem i, fattar tycke för henne, vilket resulterar i att hon erbjuds ett äktenskapskontrakt värt miljoner dollar.
Det som upplägget förstås anspelar på – lämpligt balanserande på gränsen utan att någonsin hävda något – är äktenskapet mellan Katie Holmes och Tom Cruise, och den senares medlemskap i den kontroversiella scientologirörelsen. Skådespelarna har till och med vissa utseendemässiga likheter med det numera skilda Hollywoodparet, särskilt Evangelista/Holmes.
Det kan låta som ett upplägg inte helt enkelt att ro hem med trovärdigheten i behåll. Arrangerat äktenskap – varför i hela friden skulle någon göra sig sådant besvär och gå med på något sådant i dag? Svaret ligger i självhjälprörelsen som Kyle är insyltad i och som visar sig ha stor makt över honom. Hur omfattande kontrollen är kryper fram efter hand. Men det finns också en äkta attraktion mellan paret; någon ytlig lycksökerska blir Megan inte, utan hennes bevekelsegrunder blir nästan trovärdiga och begripliga. Liksom Kyles. Man köper det i alla fall eftersom det är en hyfsat saftig anrättning som serveras. Det är fiktion som behagligt kittlar tittaren med en skenbar verklighetsbakgrund.
ANDRA LÄSER