Blev det laudatur i modersmål, Torsten? ”Jag hade finurliga åsikter, som vanligt”

– Det var textkompetensen som blev mitt fall, jag hade ingen aning om hur man ska göra det regelrätt, enligt Studentexamensnämndens krav. Jag gjorde som jag brukar – kom med en massa egna finurliga åsikter, säger Torsten Fagerholm som fick E i modersmålsprovet. 

– Jag kommer inte med några bortförklaringar, jag misslyckades med min målsättning, att höja vitsordet till L.

Torsten Fagerholm funderar på om han kanske ändå borde ha läst på lite inför studentskrivningarna. Eller åtminstone tagit reda på  vad som förväntas av abiturienterna i de olika ämnena. – Om jag får för mig att skriva provet i modersmål en tredje gång så ska jag googla lite på ”studentexamen” och ”textanalys” i förväg, säger han.
Petra Miettinenpetra.miettinen@hbl.fi
11.11.2022 08:39 UPPDATERAD 11.11.2022 09:52
Med tanke på att han inte hade förberett sig ett dugg klarade sig HBL:s ledarskribent Torsten Fagerholm strålande i höstens studentskrivningar: han skrev tre prov och fick idel goda vitsord, två Eximia och så en Laudatur i engelska. Men provet i modersmål gick ändå inte som han hade hoppats, han lyckades inte höja ungdomens E till ett L i vuxen ålder, och det grämer honom – åtminstone en liten stund.
– Så är det, jag behärskade inte alla delområden i modersmålet såsom Studentexamensnämnden vill ha det. Av poängen att döma gick textanalysen inte fullt så bra. Men det gör inget, jag gick in för att skriva proven med glimten i ögat. Hundarna skäller en stund och sedan drar karavanen vidare, säger Torsten Fagerholm.
Han medger att han på förhand inte hade en aning om hur man gör en textanalys, det som ingår i den ena delen av modersmålsprovet och mäter examinandens förmåga att förstå och tolka det lästa, alltså textkompetens.

ANDRA LÄSER