För att Finland ska nå sina klimatmål måste alla sektorer bjuda till. I trafiken är den så kallade distributionsskyldigheten ett instrument för att avveckla fossilberoendet och minska utsläppen.
Distributörerna av trafikdrivmedel måste nå upp till en viss andel biobränsle i den totala distributionen. Andelen ska öka successivt fram till 2030. Det kan göra bensin och diesel dyrare eftersom biodrivmedel kostar mer än fossila.
Finland hade redan en klar tidtabell för hur distributionsskyldigheten skulle öka, men med kriget och energikrisen kom ett politiskt behov att dämpa levnadskostnadsökningen. Därför beslutade Sanna Marins (SDP) regering att temporärt sänka distributionsskyldigheten för åren 2022–2023.
- Regeringsbildningen 2023
- Utsläpp
- Bensin
- Trafik
- Energimyndigheten
- Europeiska unionen
- Diesel
- Föroreningar
- Finlands Socialdemokratiska Parti
- Fordon och drivmedel
- Statistikcentralen
- Iltalehti
- Sanna Marin
- Sannfinländarna
- Petteri Orpo
- Sheikki Laakso
- Sveriges regering
- Ulf Kristersson
ANDRA LÄSER
Ryssland
Ryssland stryper diplomatiska band till Finland – ”Ansvaret helt och hållet Finlands”
30.05.2023 21:01


TV
”Nepobarnsdebatten var tragikomisk” – ny säsong av Längtan till landet planeras, men utan paret Donner
30.05.2023 16:12


Investeringar
Klimatmålet lockade miljardsatsning till Finland: “Jag tror inte att de finska ambitionerna förändras”
30.05.2023 14:58
