Om en månad, den 6 mars, inleds det största gatuarbete som någonsin gjorts i Helsingfors. Nämligen renoveringen av Mannerheimvägen.
Det här är en upprustning som en del invånare bävar för.
– Det kommer helt säkert att bli köer, det går inte att undvika. Men förhoppningsvis leder det även till att de som kan börjar använda alternativa transportmedel som kollektivtrafik, sade Liisa Taskila, enhetschef på staden till HBL i höstas.
Det går inte att stänga av hela Mannerheimvägen under arbetet. Därför kommer en körfil i bägge riktningar att användas hela tiden.
Renoveringen sker i etapper. Först jobbar man mellan Posthuset och Runebergsgatan. År 2024 förflyttar sig arbetet till Mannerheimvägens avsnitt mellan Runebergsgatan och Grejusgatan.
Arbetena påverkar både fotgängare, cyklister, dem som åker kollektivt och bilister. Trafikarrangemangen kommer att ändras många gånger under de kommande åren.
Till exempel kommer spårvagnslinjerna 4 och 10 att köra via Tölö i stället för på Mannerheimvägen.
Utgångspunkten för renoveringen, som väntas kosta 40 miljoner euro, är att gatan behöver rustas upp. Det gäller både vägbeläggning, spårvagnsskenor och rör och kablar under jord. Många av dem är från början av 1900-talet.
Den bro som korsar Banan mellan Kiasma och Lilla Parlamentet ska också rustas upp.
Hela renoveringsprojektet beräknas vara klart 2025.

Renoveringen av Mannerheimvägen
ANDRA LÄSER
Trender
På Skillnadsgatan förminskar allt fler män sina bröst – finländarna satsar på plastikkirurgiska ingrepp trots ekonomisk kris
23.03.2023 05:02

Ryssland
Analys: Den ryska storoffensiven ebbar ut – så här kan Ukraina avgöra kriget till sin fördel
22.03.2023 20:20



Helsingfors
Domstol stoppar trädfällning vid Mannerheimvägen – staden hann redan såga ned flera träd innan beslutet
22.03.2023 17:20
