Finsk Natoöl blev snackis ute i världen

Ett litet bryggeri i Nyslott har väckt internationell uppmärksamhet den här veckan. Orsaken är det Natoinspirerade ölet "Otan" som företaget lanserade i måndags.

Olofsborg i Nyslott har gett det lilla bryggeriet sitt namn.
Anna Björkqvist
20.05.2022 13:04 UPPDATERAD 20.05.2022 17:36
Hos det lilla bryggeriet Olaf Brewing i Nyslott har telefonen ringt från morgon till kväll, till och med på natten, sedan i måndags. Alla är nyfikna på det öl som företaget lanserade efter att Finlands riksdag röstat för att ansöka om ett Natomedlemskap.
– I måndags tänkte jag att kanske det här intresserar i någon mån, men att det skulle vara så här stort intresse hade jag aldrig kunnat förutspå, säger vd Petteri Vänttinen.
Som mest kan det komma in 200 telefonsamtal om dagen och förfrågningar per e-post från hela världen. Vänttinen gissar att det ligger runt 500 mejl i inkorgen.
Bryggeriets vd Petteri Vänttinen.
Det är kanske inte heller så överraskande. Medier runtom i världen har plockat upp nyheten och satt både Nyslott och Olofsborg, som bryggeriet är uppkallat efter, på kartan. Bland annat stora mediebolag som tyska Welt och amerikanska New York Post och Washington Post har rapporterat om Natoölet.
Vänttinen liknar förloppet vid snöbollseffekten.
– I Finland var det här en nyhet i måndags men nu har också stora nyhetsbyråer i världen såsom Reuters, AFP och AP skrivit om ölet.

Varför bestämde ni er för att göra ett sådant här öl?

– I grunden fanns nog den hjärtskärande oro som vi känner på grund av kriget i Ukraina och Rysslands invasion. Alla våra sympatier är med ukrainarna. Kriget har också ofrånkomligen gjort att vi som bor i Nyslott, 50 kilometer från ryska gränsen, ser på gränsen med andra ögon.
– Vi har själva varit av åsikten att ett Natomedlemskap skulle bidra med ytterligare säkerhet till Finland. Idén till ölet kom ändå inte i själva verket därifrån utan vi såg att det fanns ett brett stöd för Nato bland befolkningen och att processen gick snabbt framåt. Nu när ansökan har lämnats in så kunde en "mellanöl" sitta bra. Man kan skåla till att ansökan har lämnats in och hoppas att allt går smidigt hela vägen, säger Vänttinen.
Namnet är en ordlek. Drycken heter Otan som dels syftar på "Otan olutta", ungefär "jag tar en öl", dels på den franska förkortningen för försvarsalliansen Nato – Organisation du traité de l'Atlantique Nord. Därtill blir Nato baklänges Otan.
– I dystra tider med dystra nyheter så hoppades vi kunna muntra upp med en gnutta humor.
Petteri Vänttinen berättar att responsen varit mestadels positiv. En del har inte uppskattat ölnamnet och det är okej, man får ha åsikter, säger han.

Stor efterfrågan

Den stora uppmärksamheten syns också i efterfrågan. Bryggeriet har än så länge inte sålt till utlandet, men ölet finns att köpa i butiker runtom i Finland.
– Vårt bryggeri med butik ligger i ett gammalt lokstall och många har kommit hit för att köpa av ölet. Det finns också människor som kört långa sträckor för att hämta det, folk har kommit från Villmanstrand, Joensuu, S:t Michel och Jyväskylä, säger han.
Vänttinen uppskattar att det lilla bryggeriet har producerat tusentals ölburkar hittills och alla har gått åt.
– Våra beställningar har mångfaldigats. Där finns nog beställningar för tiotusentals fler burkar. Så det är ganska häftigt, säger han.
Han uppmanar dem som vill köpa drycken att ha tålamod. Efterfrågan är just nu så stor att det tar tid för ett litet bryggeri att hänga med, förklarar han.
Otan-ölet är för tillfället en lager men det kan potentiellt ändras ifall lagern tar slut, konstaterar han. I internationella medier har meningen "smak av säkerhet" blivit återkommande i rubriksättningen.
– Det är en trygg smak som passar skiftet, säger Vänttinen.

ANDRA LÄSER