Polisens mopedrazzia: Körkort saknas, störande körning, trimning

Polisen har inspekterat närmare tusen mopeder med förare i en riksomfattande insats. Det finns en hel del att förbättra är budskapet och en känga riktas också mot föräldrarna.

Polisen i Västra Nyland tycker att alltför många föräldrar inte tar tillräckligt med ansvar för barnens mopedkörande och till och med anklagar polisen när den ringer upp.
Anna Svartström
17.05.2022 13:52
Polisen genomförde under helgen en särskild mopedövervakning. Sammanlagt 969 mopeder med förare inspekterades och också 400 andra fordon granskandes i sammanhanget.
Det här är saldot: 66 förare saknade det körkort som behövs, 11 personer misstänks för rattfylleri, 80 personer fick temporärt körförbud – det här på grund av bland annat allvarlig likgiltighet för trafiksäkerheten, otillräckligt körkort eller rattfylleri. Dessutom ingrep polisen i 35 fall i onödig och störande körning och i 93 fall i andra brott mot trafikreglerna.
I 380 fall ingrep polisen i skicket på mopederna och färdmedlen. I 165 fall ledde detta till en anmärkning för föraren, medan 215 förare fick böter eller avgift för trafikförseelse. I 52 av fallen hade mopeden byggts om till motorcykel, medan ljuddämpningen var för ineffektiv i 37 fall.
Det är Polisstyrelsen som i ett pressmeddelande sammanfattar helgen.

Kontrollera detta en gång i veckan

Polisen i Västra Nyland uppmanar mopedägare att, varje vecka göra åtminstone denna kontroll, kanske tillsammans med föräldrarna.
Se till att mopedens bromsar fungerar.
Se till att ljusen fungerar.
Se till att mopedens hastighet inte är högre än 45 kilometer i timmen.
Se till att körutrustningen skyddar så mycket om möjligt.
Många mopedförare är unga, och därför kan mängden rattfylleri kanske komma som en överraskning. Tuomo Katajisto, som är polisinspektör vid Polisstyrelsen, säger i pressmeddelandet att andelen är högre än i genomsnitt för bilister.
Han förklarar ändå siffran med att övervakningen var koncentrerad till veckoslutskvällar. Dessutom förstår inte alla unga enligt honom att de gör sig skyldiga till rattfylleri när de kör moped berusade, och kan kanske uppleva risken att bli fast för det som liten.
Positivt överraskad är han över att polisen behövde ingripa bara åtta gånger på grund av att någon inte bar hjälm eller att för många åkte på mopeden.

Dåligt beteende enligt polisen

Polisinrättningen i västra Nyland var, som andra distrikt, med i intensivövervakningen. Därifrån är tongångarna kritiska. Över 40 böteslappar skrevs ut.
Hela området, som sträcker sig från Hangö till Esbo, ingick men polisen koncentrerade sig särskilt på mopedträffar i Lojo och Nummela, på platser som polisen vet är "problematiska" samt sådana som medborgare kontaktat polisen om.
Ungefär 80 mopeder granskades och över 40 böteslappar skrevs ut. Enligt kommissarie Hannu Kontola var orsaken mopedernas dåliga skick eller förarnas dåliga beteende i trafiken. I ett pressmeddelande uppger han att 11 mopeder hade trimmats på ett regelvidrigt sätt. 9 stycken var att betraktas som motorcyklar.
I 4 fall var förseelserna så allvarliga att förarna fick körkortet indraget.
Enligt Kontola en del provokativ mot polis, till exempel genom att köra på bakhjulet invid en polispatrull eller gasa i väg medan böter skrevs ut.
Han riktar en känga också mot föräldrarna.
"När polisen ringde till otaliga föräldrar var mottagandet ofta för nonchalant eller anklagande mot polis. Det här är mycket oroväckande med tanke på fortsättningen", säger han i pressmeddelandet och menar att föräldrarna är viktiga rollmodeller.
Polisdistriktet kommer nu att fortsätta de särskilda granskningarna.

ANDRA LÄSER