Högt bränslepris oroar båtfolket

Båtsäsongen 2022 står inför dörren. Vi tar tempen på båtavenyn på Drumsö.

Kjell Wallenius visar upp en Nimbus 365 som nyligen sålts. Den har gott om plats både för att duscha och sova, och är enligt Wallenius ett fullgott alternativ till en sommarstuga.
För företag inom båtbranschen finns det klara fördelar med Båtbyggarvägen i Hallonnäs på Drumsö. Läget är utmärkt för en urban båtspekulant som vill provsitta förarsätet i en kabinbåt värd en halv miljon under lunchrasten, eller köpa ny förtöjningslina.
En strandtomt på Drumsö är också bra under sommaren när kunderna kan komma med båt och lägga till vid kajen bredvid butiken, förklarar Kim Tigerstedt. Han är vd på Maritim som säljer båttillbehör direkt till privatpersoner men också till återförsäljare och företag inom båtindustrin.
Den egna bryggan är guld värd för Maritim.
Tigerstedt har därför en unik insyn i vad som rör sig på båtmarknaden i Finland. Han är också vice ordförande i branschorganisationen Finnboat.
Förra sommaren var fantastisk för branschen. Coronapandemin höll finländarna i hemlandet, vilket resulterade i att tio procent fler båtar registrerades under fjolåret jämfört med året innan.

Vad väntar du dig av båtsäsongen 2022, Kim Tigerstedt?

– Det var ett extremt år i fjol. Jag hoppas nu på ett stabilt år. Vi ligger ändå inte i närheten av de goda tiderna före finanskrisen 2007.
Kim Tigerstedt har varit vd på Maritim sedan 2010 och åkt båt hela sitt liv. Familjen har en stuga i Hitis skärgård. – Hela mitt liv har jag seglat runt på Östersjön till Sverige, Danmark och Tyskland. 1992-1993 bodde jag 11 månader på båt då jag hade möjligheten att segla med min far till Karibien och tillbaka. Allt som har med havet att göra är väldigt nära mitt hjärta. Havet är ett element som får mig att varva ner från den hektiska arbetsmiljön.
På hösten väntar Tigerstedt klara konjunktursignaler. Det är då båtindustrin beställer material och tillbehör till nästa säsongs båtar.
Det finns en del orosmoment i luften. Stigande bensin- och dieselpriser diskuteras bland båtfolket.
– Jag har hört om folk med motorbåt som överväger att skaffa segelbåt i stället, på grund av bränslepriset.
Men enligt honom handlar det inte om något större fenomen: Den som vill sälja sin motorbåt har inte svårt att hitta köpare. Och för dem som använder båten för att köra ut till stugan är bränslepriset knappast avgörande.
Maritim påverkas direkt av kriget i Ukraina, berättar Tigerstedt.
– Vi har lojala ryska kunder. Dem kan vi inte göra affärer med nu. Dessutom finns det en del tillverkning i Ukraina.

Flytväst trendar

De senaste årens logistiska utmaningar med försenade leveranser har lärt Kim Tigerstedt att man måste vara ute i mycket god tid. Nu är det till exempel produktionsstopp i Kina, vilket kan leda till brist på vissa produkter i ett senare skede.

Ser du tecken på att folk som köpt båt under coronapandemin redan tröttnat på båtlivet?

– Nej, men vi ser ökande krav på bekvämlighet. Folk satsar på elektriska toaletter, varmvatten, olika värmare och navigationsinstrument.
Den roligaste trenden Kim Tigerstedt noterat de senaste åren gäller säkerhet.
– Förr kunde det upplevas som lite pinsamt att ha flytväst men inte längre. De uppblåsbara flytvästarna är oerhört bekväma, man märker nästan inte att man har dem på sig.
Han drar paralleller till hjälmen i slalombacken.
– Förr var du tuffare utan. Nu har alla hjälm.
En uppblåsbar flytväst behöver föras på service regelbundet. Enligt Tigerstedt är det inget folk slarvar med, men det finns ett problem.
– Flytvästen behöver service vartannat år. Alla inser detta på våren, men det kunde lika väl göras på hösten efter säsongen.
Kim Tigerstedt har koll på Maritims hamn och farleder från sitt kontor på Drumsö.

Köp i dag, kör i morgon

Granne med Maritim på Båtbyggarvägen ligger Boat World. För butikschefen Kjell Wallenius har båtsäsongen redan kickat i gång. Lite före islossningen ökar intresset för att komma in och titta på de nyaste modellerna.
Kjell Wallenius har nyligen återvänt till båtbranschen, som är hans stora passion. Sedan januari är han butikschef på Boat World på Drumsö.
Det här intresset håller i sig under hela sommaren, enligt Wallenius.
– När det gäller vissa modeller är det möjligt att köpa båt en dag och köra i väg med den nästa dag.
I utställningshallen finns allt från små roddbåtar till kabinbåtar för en halv miljon. De som kommer hit för att titta på båtar vet ofta vad de är ute efter och är väl insatta i bränsleförbrukningen eftersom det finns mycket information och test på nätet.
Det här är Wallenius förklaring till att osäkerheter kring priset på diesel och bensin inte diskuteras i hans lokaler.
Kjell Wallenius är född i Borgå och säger sig ha tillbringat hela livet i skärgården. Han kör motorbåt och lever för vackra sommarmorgnar när man kan kasta loss och åka ut till en holme, eller fiska.
Däremot är skillnaderna mellan utombordare och inombordare ett givet samtalsämne.
– Utombordarna har kommit ner i förbrukning och har många fördelar när motorn ska in på service. Allt fler väljer nu utombordare.
De största båtarna i Drumsöhallen har två motorer à 300 hästkrafter. Den uppskattade förbrukningen för att köra med dem i en timme uppskattar Wallenius till 40 liter bensin per motor, alltså totalt 80 liter.
– Men det är liter per sjömil man mäter.
Den där frågan skulle hans kunder alltså inte ställa. Däremot brukar de fråga hur båten känns att köra. Wallenius anser sig ha ett drömjobb eftersom en av hans uppgifter är att känna alla båtar. Nu väntar han på att få sjösätta årets första båtar och börja köra.
– För oss är det viktigt att köparna kan hantera sin nya båt. Vi åker med på den första turen för att se till att allt går bra.

El har begränsningar

Coronapandemin har ökat efterfrågan på alla typer av båtar. Kjell Wallenius personliga favorit är sidorummet med mindre båtar. Han pekar på en reklamplansch på väggen.
– Det behövs inte någon stor båt för att få den där känslan av vara ute på havet.
Kjell Wallenius räknar med att sälja många mindre båtar i sommar.
På de mindre båtarna kan man montera en eldriven aktersnurra. Den maximala effekten motsvarar en bensinmotor med 4 hästkrafter.
Priset på elmotorn är i dag klart dyrare än bensinversionen, men Wallenius berättar att kunder ser fördelar med ett löstagbart batteri.
– När man tar med sig batteriet från båten finns det inte mycket kvar att stjäla.
Wallenius tror inte på några genombrott som skulle göra att de som i dag köper den stora kabinbåten en dag kan susa fram på el.
Om två tre veckor tror Kjell Wallenius att många vill sjösätta båten. Det är öppet hav utanför Drumsö men många hemhamnar ligger fortfarande omringade av is.

ANDRA LÄSER