Svag köpkraft syns hos elektronikhandlarna – Ekenäsköpman: Folk behåller sina apparater längre

Den köpfest som rådde under pandemin har på kort tid övergått i stiltje. När köpkraften dalar är hemelektronik inte högsta prioritet, och det innebär nedskärningar inom branschen.

För elektronikhandeln är kontrasten mellan nuläget och pandemiåren enorm.
Patrik Haraldpatrik.harald@hbl.fi
24.01.2023 05:01
Verkkokauppa.com, som förra veckan meddelade om möjliga uppsägningar, är inte ensamt om att känna av försämrad köpkraft och försvagat konsumentförtroende.
För hemelektronikbranschen överlag är kontrasten enorm jämfört med pandemiåren 2020 och 2021, när folk – isolerade i sina hem – konsumerade hemelektronik i stora mängder.
Först satsade finländarna stort på hemmakontor för distansarbete och köpte datorer, tangentbord och skärmar.
Sedan började de renovera sina hem och skaffade vitvaror, pizzaugnar, tv-apparater och spelkonsoler.
När samhället sedan återgick till det normala har det blivit andra saker som fångar konsumenternas intresse, samtidigt som inflationen gör att deras pengar inte räcker lika långt som förr.
– Jämför vi fjolårets siffror med siffrorna från året innan, så är skillnaden stor. Det märks att folk har blivit noggrannare med hur de använder sina pengar. De tar mer tid på sig att fatta beslut och väljer sina varor med större omsorg, säger Juha-Mikko Saviluoto, vd på Power Finland.
Juha-Mikko Saviluoto, vd på Power Finland.
Han beskriver den gångna hösten som lugnare än föregående tillväxtår – med ett undantag: Black Friday och Black Week var livliga, när kunderna var på jakt efter erbjudanden.
– Men annars väljer många kanske att hålla kvar sina gamla apparater ett tag till, i stället för att byta till ny.

Ras i mobilförsäljningen

Analysföretaget Canalys rapporterade förra veckan ett ras i försäljningen av mobiler på global nivå. Under fjärde kvartalet 2022 var försäljningen 17 procent lägre än under motsvarande period året innan. Kvartalssiffrorna är de lägsta sedan 2013.
På Gigantti säger försäljningschef Niko Sandström att mobilförsäljningen var det första tecknet på att konsumenterna har blivit försiktigare.
– Många brukar byta mobil varje eller vart annat år, men nu håller man kvar sin gamla mobil längre, säger han.
Det första tecknet på kundernas ökade försiktighet var minskad efterfrågan på mobiler, säger Niko Sandström på Gigantti.
Anders Boström på Euronics i Ekenäs lade märke till en sak före julen.
– Normalt brukar många byta spis i början av december tills julskinkan ska stekas, också fast det inte är något fel på den gamla. Men den här gången var det ingen som gjorde så. Nu byter man inte apparater för bytandets skull, utan bara när någonting har gått sönder.

Söker energisnåla apparater

Men en tydlig trend har försäljarna noterat: när kunderna handlar är de noga med att apparaterna ska vara energieffektiva.
– Det märktes direkt i höstas där diskussionen om att spara el tog fart, säger Anders Boström.
Verkkokauppa.com har meddelat att man gör en nedskrivning av sitt lager på 1,6 miljoner euro.
Juha-Mikko Saviluoto bedömer att lagren hos Power just nu är anpassade till den rådande situationen.
– Redan i våras såg vi vad som höll på att hända och kunde reagera.
Kedjan gör samordnade köp för hela Norden och beställningarna ska göras i god tid.
– Till exempel beställdes kommande sommars fläktar redan i augusti–september. Leveranstiderna är långa på vissa varor.
Varken Power eller Gigantti har sagt upp personal på grund av det ekonomiska läget. Niko Sandström på Gigantti säger man följer med situationen och reagerar vid behov.  
Power stänger den ena av sina två butiker i Jyväskylä när hyreskontraktet löper ut, men på sikt har båda kedjorna fortfarande som mål att växa, snarare än att minska antalet butiker.

ANDRA LÄSER