Bilismen engagerar. Medborgarinitiativet för att slopa den så kallade drivkraftsskatten för dieselbilar hade fram till onsdagskvällen samlat cirka 109 000 namnunderskrifter. Det har gått rekordsnabbt, initiativet lanserades på måndagen av Sisko och Heino Paavola i Haapavesi.
Motivet till medborgarinitiativ är att drivkraftsskatten inte längre fyller sin ursprungliga, prisutjämnande, funktion eftersom diesel har blivit så dyr.
I många decennier har diesel varit billigare än bensin och trots att ägare av dieselbilar betalat drivkraftsskatt, som bygger på fordonets vikt, så har dieselbilar varit förmånligare att använda för den som kör mycket.
Den senaste tiden har dieselpriset stigit rejält, vilket beror på att världsmarknadspriset gått upp till följd av ökad efterfrågan. Här inverkar bland annat den globala högkonjunkturen.
Bittert för ägare av dieselbilar
Det betyder att konsumentpriset på bensin och diesel numera är ungefär detsamma. Enligt sajten Polttoaine.net var genomsnittspriset vid landets mackar på måndagen 1,524 euro för bensin (95E10) och 1,494 för diesel, men vid vissa stationer var diesel till och med dyrare än bensin.
Det här känns förstås bittert för ägare av dieselbilar eftersom de dessutom tvingas betala drivkraftsskatten, vilket ägare av bensinbilar slipper. Om dieselpriset förblir högt finns också en oro för att andrahandsvärdet på dieselbilar sjunker.
Trots att bensin och diesel numera kostar ungefär lika mycket vid pumparna, är det skattefria priset på diesel högre än på bensin. Skatten på diesel är nämligen 26 cent lägre per liter än skatten på bensin. *
Den lägre skatten är en sorts subvention till nyttotrafiken – bussar, lastbilar och långtradare – i syfte att öka näringslivets konkurrenskraft. Den här subventionen har ägare till dieseldrivna personbilar fått åka snålskjuts på, låt vara att de betalar en högre drivkraftsskatt än nyttotrafiken. För personbilar är drivkraftsskatten 5,5 cent för varje påbörjat 100 kilo av bilens massa. Motsvarande siffra för paket- och lastbilar är mellan 0,6 och 2,2 cent beroende på bland annat fordonets storlek. Uppgifterna kommer från Trafi.
Får vänta till nästa riksdag
Eftersom medborgarinitiativet samlat mer än 50 000 namnunderskrifter är riksdagen skyldig att ta upp frågan till behandling. Det sker av allt att döma först av nästa riksdag som tillträder efter valet i april.
Bilförbundets ordförande Pasi Nieminen uttrycker i Ilta-Sanomat oro över att en slopad drivkraftsskatt bara skulle leda till att skatten på diesel stiger. När drivkraftsskatten sänktes senast höjdes i gengäld skatten på diesel med 13 cent per liter. Sedan 2011 har skatten på bränsle enligt IS stigit fyra gånger och varje gång har dieselskatten stigit mer än bensinskatten.
ANDRA LÄSER
Salutorget
Sista fiskförsäljaren lämnar Salutorget: ”Varför komma till torget för ett paket fisk när du får allt från ett köpcenter”
31.03.2023 17:03

Ryssland
Anna-Lena Laurén: En ensamförsörjande pappa betalar ett fruktansvärt pris för krigsmotståndet i Ryssland
31.03.2023 17:00

Inflation
Nu faller inflationen kraftigt – men det finns en förklaring, säger chefsekonom
31.03.2023 15:22


Viking Line
Svenske storägaren kan ta över toppositionen på Viking Line – ”Kände att det var dags”
31.03.2023 10:27
