Batterier från Salo i Volvos laddhybrider

Valmet Automotive breddar sin produktportfölj och börjar tillverka högspänningsbatterier för Volvos laddhybrider vid batterifabriken i Salo. Det är första gången batterifabriken avslöjar namnet på en beställare.

Tillverkningen av batterier till Volovs laddhybrider sysselsätter cirka 250 personer vid Valmet Automotives batterifrabrik i Salo.
Det är Volvos laddhybrider av modellerna S60, V60, XC60, S90, V90 och XC90 som förses med batterier från Valmet Automotives fabrik i Salo. Kontraktet undertecknades i september, men först på tisdagen avslöjades vem beställaren är. Produktionen av batterierna har redan inletts.
Avtalet med Volvo innebär att batterifabriken nu även tillverkar högspänningsbatterier. Den tidigare huvudprodukten har varit ett 48-volts batteri för så kallade mildhybrider, det vill säga bilar som har en liten elmotor till stöd för förbränningsmotorn till exempel vid acceleration. Det här är ett sätt att minska bilens koldioxidutsläpp. Vilka beställarna till den här batteritypen är, har Valmet Automotive inte offentliggjort.
Från Salo levereras drivbatterier till samtliga av Volvos laddhybrider i serien 60 och 90 som tillverkas i Göteborg och Charleston. Tillverkningen sysselsätter cirka 250 personer på Salo-fabriken, som nyligen har utvidgats för att företaget ska kunna ta in fler kunder.
Det är två år sedan Valmet Automotive inledde sin montering av batteripaket i Nokias gamla utrymmen i Salo. Nu i höst har företaget inlett batteritillverkning också i anslutning till sin bilfabrik i Nystad.
Drivlina och batteri på Volvos XC60.

ANDRA LÄSER