En ny gemenskap och våndan över att ständigt utsättas för musik

Som lyssnare, fan, konsument är jag numera aldrig riktigt säker på om jag blivit underhållen eller manipulerad, om jag fått något eller blivit av med något.

Travis Scott hör till artisterna som på löpande band utvecklat nya kommersiella samarbeten. Senast uppträdde han i videospelet Fortnite.
KrönikaVictor von Hellens
24.07.2021 12:00
Popartister och popmusik finns överallt. Jag tänker på de hyperkommersiella sammanhang där populärmusik och artister i dag förekommer: Travis Scotts konsert i videospelet Fortnite, Miley Cyrus’ livestreamade reklamkonsert i samarbete med Magnum-glassen, och alla artister som det senaste året gjort sin egen McDonald's-meny (Travis Scott, Cledos, BTS). Gränserna blir otydligare och trycket hårdare. Allt är reklam/content/musikvideo/konsert samtidigt. Artisterna är lika mycket influencers/avatarer som musiker. Som lyssnare, fan, konsument är jag numera aldrig riktigt säker på om jag blivit underhållen eller manipulerad, om jag fått något eller blivit av med något. Det är allt oftare oklart om jag faktiskt gillar en låt eller bara tvingats lyssna på den så mycket att jag kapitulerat och börjat tralla med. Eller om jag faktiskt är intresserad av en artist eller om mitt liv bara genomsyras av artistens närvaro. Det finns någon sorts ny aggressivitet, ett mer påträngande krav på att hela tiden engagera sig i vissa artister och vissa låtar vare sig man vill det eller ej.

ANDRA LÄSER