Bottas: skulle vara intressant att köra med Audi

Kan Valtteri Bottas tänka sig att vara med i Formel 1 2026 när hans Alfa Romeo stall byter namn till Audi och blir ett rent fabriksteam?

– Varför inte, blir svaret.

– Det är några år till dess och då är jag 37.

Valtteri Bottas minns känslan av ett köra i ett stall som slåss om  segrarna.
29.10.2022 17:39
Kanske sneglar Valtteri Bottas på ”gamlingarna” Fernando Alonso och Lewis Hamilton, som är åtta respektive fyra år äldre än finländaren. Och bägge kör fortfarande på allra högsta nivå.
Helt klart är att det är en extra motivation att ha ett sådant företag som Audi som partner.
– Man måste se ett på helheten för ett sådant team och Sauber har en stor potential med Audi. Det råder ingen tvekan om att man vill bli framgångsrik och att man verkligen menar det på allvar. Det skulle vara intressant för alla förare att vara en del av det här projektet. Speciellt för mig, som redan är hos Sauber. Om det är möjligt, säger Bottas.
Bottas kontrakt gäller för flera säsonger men lär inte inkludera 2026. Tidigare har han sagt att han led av osäkerheten hos Mercedes om han fick stanna kvar eller ej. Kontraktet förlängdes nämligen så sent som möjligt och bara för ytterligare en säsong.
– Fråga mig nästa år om 2026.
Det året blir Valtteri 37. Är han då den äldste av förarna? Svårt att svara på för Lewis Hamilton har sagt att han vill köra många år till och att han inte ens tänkt på att pensionera sig. Skulle han dock vinna sin åttonde titel och bli historisk skulle det inte förvåna någon om han slutar och i stället ägnar sig åt sitt affärsimperium, som han håller på att bygga upp.
– Äldst? Mycket beror på dig själv om du tycker att det avskräcker dig. Om du vill eller ej. Tänker jag på min egen ålder så har jag absolut inga betänkligheter för 2026. Allt är genomförbart och möjligt.
Något som talar för att Bottas är med när Audi kommer är hans stora erfarenhet. Ryktet att man är intresserad av att skriva kontrakt med Mick Schumacher är en tysk önskedröm. För liten erfarenhet och mer får han nog inte om Haas inte förlänger hans kontrakt. Chansen att i så fall köra för ett annat team är minimala.
Tack vare sin rutin och erfarenhet från till exempel Mercedes kan Bottas bedöma vad som fortfarande behövs för att Sauber ska kunna komma ifatt de tre stora teamen Ferrari, Mercedes och Red Bull.
– Utan tvekan finns det saker man måste göra säger Bottas.
– Men man är inte så långt därifrån. Faciliteterna finns där men en del av utrustningen kan vara bättre jämfört med team som tävlar om världsmästerskapet. Så det är mycket möjligt.
Vad man saknar är de riktigt duktiga och kluriga experterna. Stallet har inte råd att betala de löner som de tre bästa lockar med. Och de som kommer från Audi och som har börjat utveckla motorn har visserligen stor erfarenhet av motorsport, bland annat har man vunnit klassikern 24 timmars loppet på Le Mans flera gånger och firat stora framgångar med sina sportvagnar, men man saknar erfarenhet av formel 1. Kanske kan man locka över experter från de andra stallen tack vare sitt goda namn. Och med det som alltid är en drivfjäder för varje ingenjör. Att få vara med och utveckla något helt nytt.
I F1 brukar man säga att det tar ett par säsonger innan allt fungerar. Alla skall lära känna varandra och sättet man skall arbeta på. Kommer det att bli någon skillnad och gå snabbare med Audi?
– Skulle vilja säga att det beror på hur stort stöd vi får från dem innan de helt officiellt tar över, säger Bottas.
Alfa Romeo fortsätter samarbetet även nästa år så då kommer inget att hända eller ändras. Egentligen hade man lagt fram ett nytt kontrakt för flera år till men det drog man tillbaka dagen efter Audis presskonferens i Spa där man officiellt sade att man skulle vara med i F1. Och det var ingen hemlighet att det var Sauber Audi ville arbeta ihop med. Audi har redan börjat bygga upp sin nya organisation för tillverkningen av motorerna. Något som Bottas saknar är den speciella andan som finns hos ett stall som vinner titlar på löpande band. Kan man snabbt ändra det hos ett stall som gläder sig åt 10:e och sista poängplatsen?
– Det händer inte från en dag till nästa. Lagandan hos Sauber är fantastisk men en helt annan än hos Mercedes.
– Där körde vi ju om segrar. Så det gäller att motivera och plocka ut mer av alla. Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara svårt när de ser att vi får bra resultat eller att det är möjligt och att potentialen finns. Då kan man ändra andan och jag tror att det blir så när Audi kommer.
Mexiko GP  30.10 kl. 22.

ANDRA LÄSER