Strax innan årsskiftet åkte Viking Glory i väg från Xiamen i Kina med destinationen Åbo. På torsdagen nådde fartyget Suezkanalen, uppger Viking Line för HBL.
– Färden har gått väldigt bra – precis enligt planerna. För besättningen, ett 40-tal personer från Finland, är det en enastående upplevelse att köra genom Suezkanalen. Det gör man inte så många gånger i sitt liv, säger informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.
Suezkanalen är 163 kilometer lång och en av världens viktigaste transportleder.
Ombord på fartyget pågår varken fest eller shopping. Interiören fixas först i Åbo, säger Boijer-Svahnström, då närmare 1 000 hytter förses med madrasser, affärerna fylls med varor och mycket mer.
Några problem har Glory inte stött på under färden över Indiska oceanen, inte heller vid den pirathärjade somaliska östkusten eller i Röda havet.
För ett knappt år sedan blockerades all trafik i Suezkanalen när det 400 meter långa fraktfartyget Ever Given körde på grund och lade sig på tvären i kanalen, med följden att många affärers hyllor i Europa gapade tomma. När kanalen var blockerad var den närmaste vägen till Europa runt Godahoppsudden på Afrikas sydspets.
Om risken för att gå samma öde till mötes säger Boijer-Svahnström:
– Glory åker rakt fram som det ser ut just nu. Hon är inte tillräckligt lång för att lägga sig på tvären. Men ja, Ever Givens fall var ju en riktigt olycklig händelse.
Besättningen med befälhavaren, kapten Ulf Lindroos i spetsen, har varit väldigt nöjda med Glory. Rent tekniskt är fartyget enkelt att manövrera, har Lindroos sagt.
Viking Glory seglar vidare ut i Medelhavet på fredagen och styr kosan mot Cypern för tankning. Därefter tar hon sig vidare via Spanien till Köpenhamn och slutligen till Östersjön.
Den här bilden, tagen på däck, visar när Viking Glory passerar staden Suez och träder in i kanalen med samma namn. Bilden släpptes av Viking Line på torsdagen.
"Be kaptenen sätta i gång henne"
Den första passagerarfärden är satt till den 1 mars. Biljetterna är så gott som slutsålda, säger Johanna Boijer-Svahnström.
– Intresset är väldigt stort. Otroligt många följer hennes färd på sajten Marine Traffic. Så fort hon står still är det folk som ringer och sms:ar mig: "Varför ligger hon still? Be kaptenen sätta i gång henne."
Att Glory är rederiets mest hajpade fartyg tror Boijer-Svahnström ändå inte. Viking Grace, som stod klar 2013, var det första helt LEG-gasdrivna passagerarfartyget någonsin.
– I Glory finns många klimatsmarta inslag. Vi har höjt nivån ytterligare ett snäpp. Dessutom har det varit spännande för många att fartyget byggts i Kina.
Rättelse 21 januari 2022: Uppgifter om Suezkanalens bredd och Glorys längd har förtydligats i bildtexten.
ANDRA LÄSER
Mode
Finländare köper kläder på Prisma och Tokmanni – inhemska modeföretag på ruinens brant
06.06.2023 05:01



Kriget i Ukraina
Ukraina anklagar Ryssland för att ha sprängt stor kraftverksdamm – Zelenskyj kallar till krismöte, boende evakueras
06.06.2023 08:18

Sverige
Sverige 500 år | ”Det bästa med Sverige är att det är så nära Finland” – helsingforsarna säger sin ärliga åsikt om sitt västra grannland
06.06.2023 05:01
