Lättviktaren som märks

Renaults lilla elfordon Twizy har kommit till Finland. Man får den som antingen mopedbil eller lätt fyrhjuling, så den kraftigare kräver B-körkort. Designen gör att Twizy skiljer sig från mängden, dörrfriheten att den inte passar så bra för smällkalla dagar.

Hjulen i hörnen. Renault Twizy finns som både mopedbil och lätt fyrhjuling.
Renault Twizy är en eldriven fyrhjuling med kaross. Till skillnad från tvåhjulingar slipper man hjälm, men bälte är naturligtvis nödvändigt. Förarplatsen i Twizy har fyrpunktsbälte och passagerarplatsen vanligt trepunktsbälte.
Normalt finns det plats för en passagerare bakom föraren, men väljer man Cargoversionen fins det i stället plats för bagage där bak.
Förarmiljö. Här sitter man ensam där framme. Passageraren får klämma in sig i den bakre stolen.
Enligt Renault ska 95 procent av kvinnorna och 75 procent av männen vara av lagom storlek för baksätet.
Twizy ger en helt annan körupplevelse än en vanlig fyrhjuling. Frånvaron av styr- och bromsservo i kombination med att hjulen är de yttersta fyra punkterna ger en exakthet i körkänslan. Batteripaketet är placerat längst nere, så tyngdpunkten är låg. Elmotorn är inte råstark, men kraften är omedelbar och växlar saknas.

Smidig i staden

Skivbromsar på alla hjulen kombineras med bakhjulsdrift. I fyrhjulingsversion klarar Twizy drygt 80 km/h och fungerar bra på större vägar, men det är i staden den är bäst med sin smidighet och kompakta storlek.
Futuristisk. Bakpartiet är normalt heltäckande, men i Cargoversionen finns det en baklucka för bagage.
För att komma i gång behöver man bara vrida om nyckeln som i en vanlig bil och välja mellan D, R, eller N på växelväljaren i knappform. Vindrutan har torkare och uppvärmning för att undvika imma. Det finns också ett reglage för det elektroniska ljudet som uppmärksammar fotgängare och cyklister på att man finns där, eftersom Twizy inte ger andra ljud ifrån sig än däcken som eventuellt knastrar mot vägen.

100 km i teorin

Räckvidden är i teorin 100 km, sannolikt inte mer än 60-80 km vid normal lugn körning. Det finns ingen värme, man ska alltså klä sig efter vädret. Regn är överraskande nog inget problem, vindrutan och taket sköter paraplyets jobb riktigt bra.
Vill man vara helt säker på att klara sig torrskodd finns det hela dörrar med sidorutor som tillval i stället för den skyddsbalk som är standard.
Färgglad. De olika karossdelarna finns i olika kulörer, så fordonet kan designas personligt ända vid köpet.
Renault Twizy med basutrustning kostar från 12 690 €. Full laddning tar 3,5 timmar i ett vanligt vägguttag. Fordonet finns i tre versioner. Som fyrhjuling förutsätter den B-körkort och klarar drygt 80 km/h. Mopedbilsvarianten av Twizy är spärrad till 45 km/h. Den kraftigare versionen säljs också i Cargovariant som är det dyraste utförandet.
När Twizy krocktestades av EuroNCAP 2014 fick den bästa resultatet av de mopedbilar som deltog, men det räckte med två av fem stjärnor för att vinna. I år testades fyra andra mopedbilar, vilket visade att ingen förbättring av säkerheten har gjorts i den här fordonsklassen. Twizy kommer ut i bilhandeln våren 2017.

Renault Twizy 45

Pris: 12 690 €
Körkortskrav: Moped
Elmotor: 4 kW
Batterikapacitet: 6,1 kW
Topphastighet: 45 km/h
Räckvidd: I verklig trafik c. 80 km
Laddning: I vägguttag 3,5 timmar
Pris: 13 990 € (Cargo: 15 490 €)
Körkortskrav: B
Elmotor: 13 kW/17 hp
Batterikapacitet: 6,1 kW
Topphastighet: 80 km/h
Räckvidd: I verklig trafik c. 80 km
Laddning: I vägguttag 3,5 timmar.
ANDRA LÄSER