Smidigt, stiligt och igenkännbart om nyhjälplöshetens romantik i Cris af Enehielms Svält

Knut Hamsuns febriga skildring av nyhjälplös frilansartillvaro väcker igenkänning hos recensenten. I Cris af Enehielms, Chekhov Machines och Teater Mestolas samarbete blir den dynamiskt fysisk, tragikomisk och sensuell.

Jon Henriksen som den svältande skribenten tillsammans med Edith Holmström som berättaren i Chekhov Machines och Teater Mestolas Svält.
Det rör sig alltså om en dramatisering av den norske författaren Knut Hamsuns Svält som skildrar hans egna erfarenheter av att flacka omkring arbetslös och hungrig i det sena 1800-talets Oslo. Det här var innan han blev framgångsrik, Nobelprisbelönt och började sympatisera med nazisterna som ockuperade hans hemland. Fast det är en annan historia som just denna föreställning inte vidrör, förutom kanske som ett tjuvnyp i förbifarten i musikvalen. Men det är också möjligt att jag bara inbillar mig.
ANDRA LÄSER