59 procent tjockare

Ja, jag vet ju inte hur ni tänker. Men ert sätt att tala till oss konsumenter blir allt mer störande.

Hej, ni där som marinerar vår tillvaro med er marknadsföring. Jag har några frågor till er. Och eftersom jag vet att det finns andra som undrar över samma saker dristar jag mig att skriva i vi-form.

Tror ni att det är imponerande med produkter som heter typ Age Perfect Pro-Calcium Q 10 Rich Reinforcing Eye Care Anti-Wrinkle? Tänker ni er att vi aldrig kommer att tröttna på artiklar om mirakelmetoder för bantning? Fantiserar ni om att bilderna som väcker associationer till pornografi ska locka in oss i era klädbutiker och bilaffärer? Försöker ni slå i oss att vi på riktigt behöver ett särskilt rengöringsmedel för plastmöblerna på våra gårdar?

Föreställer ni er att vi tittar på den högljudda reklamfilmen före videoklippet vi valt att se, fast vi kan klicka bort den efter fem sekunder? Hoppas ni att vi inte ska betala futtiga 2,99 euro för att slippa era reklamer i vår favoritapp för evigt? Inbillar ni er att vi blir glatt överraskade och känner oss sedda på ett trevligt sätt när det dyker upp annonser för något som vi nyss har googlat på?

Och intalar ni er faktiskt att vi kommer att bli intresserade av era produkter när era försäljare ringer upp oss på vår fritid, presenterar sig med bara förnamnet och sätter i gång med att läsa högt från ett papper? Det hjälper förresten inte heller att kalla oss stamkunder när vi aldrig har köpt något av er.

Ja, jag vet ju inte hur ni tänker. Men ert sätt att tala till oss konsumenter blir allt mer störande. Allt oftare signalerar er marknadsföring att ni utgår från att vi är ganska enkelt funtade. Varför tror ni att man blir köpsugen av att bli bemött på det viset?

Ni säger att ni vill göra våra liv lugnare, effektivare, roligare, vackrare, lyxigare och sexigare. För att vi är värda det. Men om ni vill bli trovärdiga på den punkten får ni lov att byta strategi. Allt det där goda ni påstår att ni vill förgylla vår tillvaro med går ju förlorat när ni följer efter oss och tutar med megafon i våra öron. En volymknapp för att skruva ner er framfusighet, det är vad vi skulle vara värda.

Så vad kan ni då göra för att stilla vår irritation och möjligen väcka vårt intresse? Här kommer mina förslag:

Visa oss att etiken spelar en roll i er verksamhet. Koncentrera er på riktiga problem som vi behöver lösa, i stället för att uppfinna nya som ni försöker lura oss att vi lider av. Ge oss en spännande tankeställare.

Presentera era produkter genom berättelser som inte bygger på klichéer. Ta in lite skojiga absurditeter i stället. Få oss att skratta högt, det är inte många reklamer som lyckas med det. Lek med språket. Var lite poetiska. Det skulle vi verkligen uppskatta.

Och berätta gärna hur ni gjorde den vetenskapliga undersökningen som visade att ögonfransarna blev 59 procent tjockare av den där mascaran. Vi har alltid undrat hur det gick till i praktiken.

Katarina von Numers-Ekman modersmålslärare och författare

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00