Vill du tala med elbolagen? Var god, dröj …

Elbolaget Helens kundtjänst är överbelastad och tidvis går det inte att ta sig fram till kundtjänst per telefon.

Heidi Herrmannheidi.herrmann@hbl.fi
21.09.2022 11:26
– Marknaden är väldigt turbulent och kunderna har många frågor till oss. Antingen gäller frågorna det egna avtalet eller så vill man diskutera momsförändringar och energispartips, säger Hanna Palenius, som är ansvarig direktör för konsumentkunder på Helen.
– Vår kundservice gör sitt allra bästa för att svara, men tyvärr har vi långa köer, fortsätter hon.
Enligt Palenius sköter Helen omkring 7 000 kundkontakter per vecka, varav knappt hälften är telefonsamtal. Hur länge man får vänta varierar beroende på dag och klockslag.

Varför håller ni telefontjänsten stängd vissa dagar?

– Då har vi fokuserat helt och hållet på de skriftliga kontakterna, eftersom kunderna behöver få svar där också. I normala fall sköter vi kanalerna dubbelt. Det här har vi då informerat om på hemsidorna, svarar Palenius.
Om man vill kolla vad man har för elavtal, byta elavtal eller ändra adress och betalningsdag, går det att göra på hemsidan eller i Helens mobilapp.
Helen föredrar att kunderna sköter sina ärenden via kanalerna för självbetjäning och svaren på de vanligaste frågorna finns på hemsidan, enligt Palenius.

Men är det inte förståeligt att folk vill tala med en människa, när det är så turbulenta tider på elmarknaden?

– Det är förståeligt och det syns hos alla energibolag just nu.
Elbolaget Helen har närmare 600 000 elavtal med konsumenter och småföretaga och ägs av Helsingfors stad.
Läs också:
Det kan bli svårt att göra sig av med dyrt elavtal
Helen höjer fjärrvärmepriserna drastiskt
300 euro mer per månad – så mycket kan elnotan stiga för Helens kunder

ANDRA LÄSER