Förbättrad verklighet? – om genvägar i dramadokumentär film

Poetiska friheter och dramaturgiskt fiffel för att förtäta ett skeende kan ibland vara ok, men det är en balansgång som lätt slår över i ideologiska fördomar, skriver Trygve Söderling i sin kolumn om hur filmerna The dig och Werk ohne Autor förhåller sig till verkligheten.

Tom Schilling gör rollen som Kurt Barnert – ett alias för den tyske konstnären Gerhard Richter – i filmen <i>Vänd aldrig bort blicken</i> av Florian Henckel von Donnersmarck.
Trygve Söderling
25.02.2021 08:20 UPPDATERAD 25.02.2021 08:46
Det var en smula förbluffande att läsa att en fiktiv man, "Rory Lomax", i arkeologifilmen The dig (2021, Netflix, recenserad i HBL 4.2.) i verkligheten var två kvinnor. De hette Mercie Lack och Barbara Wagstaff och de dokumenterade de sensationella utgrävningarna i Sutton Hoo 1939 med över 400 foton.

ANDRA LÄSER