Kalla mig boomer, men i mina ögon är kryptokonsten bara en ny form av idioti

Det faktum att kryptokonsten kräver stora serverhallar som förbrukar enorma mängder energi är en perversion som ansvarsfulla regeringar borde beskatta till döds. Också annars verkar NFT-teknologin handla mer om pengar än om konst, skriver Fredrik Sonck.

Everydays: The first 5 000 days är ett kollage byggt av 5 000 digitala bilder. Budgivningen på Christie's började på 100 dollar och slutade på drygt 69 miljoner dollar.
27.03.2021 11:55
Vem som helst kan ta del av konstnären Beeple, alias Mike Winkelmanns, verk Everydays: The first 5 000 days. Det är bara att googla: ett digitalt verk som vid det här laget reproducerats i tusentals kopior.
En av dessa kallas original och ägs av den asiatiska investeraren Vignesh Sundaresan. Eventuellt har han en maffigare bildskärm än du och jag, men i övrigt ser han precis samma bild som vi andra. För det digitala certifikat som intygar att han äger verket har han betalat 69 miljoner dollar på auktion.
Anledningen till att den digitala konsten plötsligt handlas till markant högre priser än tidigare har att göra med den så kallade NFT-teknologin. Akronymen står för Non-fungible token och innebär i korthet en möjlighet att på ett säkert sätt identifiera en specifik digital bild, video eller låt som original. Tekniken är snarlik den blockkedja som bär upp kryptovalutan Bitcoin, även om kryptokonsten oftast handlas med konkurrenten Ethereum,

ANDRA LÄSER