Dennis på väg bort

Bild: also named McLaren Racing leader on 16 April 2009. EPA/ROLAND WEIHRAUCH

Är en av de mest kända formel 1-profilerna på väg ut genom dörren? Mycket tyder på det.

Enligt intensiva rykten kommer styrelsen för McLaren Technology Group inte att förlänga kontraktet med Ron Dennis. Enligt den officiella versionen är det Dennis som själv får säga om han vill fortsätta eller inte. Men så lär inte fallet vara.

Anledningen lär bland annat vara att det tidigare så perfekta samarbetet med Mansor Ojjeh inte fungerar längre. Man är inte överens om vilken väg man skall gå i framtiden. Bägge äger 25 procent var av aktierna. Saatsholding Mumtalakat från Bahrain äger de resterande 50.

Så Dennis befinner sig i underläge.

Han har försökt hitta investerare så att han själv kan köpa en stor aktiepost och ta över kontrollen. Dennis hade en överenskommelse med Ojjeh och Mumtalakat om att han kunde få köpa tillräckligt många av deras aktier om han hittade finansiering för projektet.

Engelsmannen fann två, båda från Kina, som var intresserade.

Man var mycket nära att komma överens när den kinesiska ekonomin rasade och en grupp drog sig ur.

Den andra övervägde och höll ett möte med de två övriga ägarna som då ändrat sig och inte vilja sälja då de inte ville att Dennis makt skulle växa sig för stor. Snabba vändningar där alltså.

Vem tar över?

Styrelsen har redan kartlagt möjliga efterträdare. Ross Brawn, en mycket respekterad figur inom formel 1, affärsmannen Justin King och så finns också för detta Martin Withmarsch på listan. Men det hetaste namnet är Zak Brown. Amerikanen har hela tiden funnits med i kulisserna i formel 1 men det är få som känner till honom. Brown har arbetat med bland annat hitta sponsorer till stallen och varit mycket framgångsrik. Brown, som nyligen slutade som chef för CSM Sport & Entertainment, pekas också ut som efterträdare till Bernie Ecclestone.

McLaren och Dennis har förgäves letat efter en ny huvudsponsor sedan 2013 då Vodafone hoppade av.

Dennis sa att det skulle inte vara så svårt att hitta en ny till ett vinnande team som Mclaren. Sponsorer har man men ingen huvudsponsor.

Dennis har varit involverad med McLaren sedan 1980 och var stallchef fram till 2009 då han lämnade över till Whitmarsh. Han hade varit Dennis högra hand i några år men samarbetet tog snabbt slut och Whitmarsch fick sparken. Trots att Dennis inte är stallchef är det han som bestämmer.

69-åringen började som mekaniker 1966 åt Jochen Rindt, som körde för Cooper. Två år senare bytte båda till Brabham. Och där gjorde han ett misstag somingen har glömt. Stallägaren och föraren Jack Brabham ledde Englands GP 1970 då bensinen tog slut ett par hundra meter från mål. Rindt han förbi och Brabham blev tvåa. Dennis hade glömt att fylla på bensin innan starten och efteråt smög han fram till bilen med en dunk. Då hördes en dånande röst som ingen kunde mista sig på.

- RON!!!. Tänk inte ens på det.

Dennis var ambitiös och äregirig och ville mer än så. 1971 startade han sitt eget stall tillsammans med Neil Trundle.

Det kallades för Project Three eftersom man började i f3 med stöd av den stora tobakssponsorn. Ett par år senare blev det Project Four. Sponsorn fanns också med hos McLaren men man var inte nöjda med hur stalletamet sköttes och Dennis gjorde en kupp med sponsorn 1980 och tog över från Ted Mayer. Än i dag är typbetäckningen på bilen MP4, M för McLaren och P4 för Project Four, och sedan ordningsnumret för vilken bil det är. Så i år är det MP4-31.

Dennis har sagt att han inte vill låta sig drivas ut från det företag som han grundat. Företaget består av tre delar. McLaren Racing, McLaren Automotive, som bygger den synnerliga dyra sportbilen, och McLaren Technologies.

Men att han misslyckats i att hitta sponsorer som han lovat har gjort att hans anseende bland aktieägarna sjunkit.

Bernie Ecclestone säger, trots att de två råkat i luven på varandra flera gånger, att den som låter Dennis gå är en idiot.

- Om jag ägde ett stall skulle jag gärna ha Ron vid min sida, säger han.

- Han gör ett mycket bra arbete och den som slänger ut honom är dum. Vi måste försöka att stödja honom så att de misslyckas och han inte förlorar sitt arbete. Det vore synd och skam om han försvinner för Ron är en bra oldtimer.

Den före detta mekanikern Marc Priesly är tudelad.

- När Whitmarsh tog över sjönk nivån för Dennis har alltid haft en hög standard. Han är briljant men jag tror också att han är ett av skälen till varför McLaren inte gör några framsteg.

Och just det är anledningen till att Dennis har fallit i onåd.

- Jag har stor respekt för Ron men hans ord och beslut gör mig arg, säger Martin Brundle, som körd för McLaren 1994.

-När han slutar kommer formel 1 att bli en man fattigare men han kan bara ge sig själv skulden när han inte får några applåder vid sitt avsked.

Den meningen är Brundle inte ensam om. Dennis har inte så många vänner bland sina kollegor i depån.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33