500 godståg fast efter Transsibiriska - tar veckor lösa upp proppen

Solnedgång på järnvägsstationen i Lojga i norra Ryssland. Arkivbild. Bild: Nataliya Vasilyeva/AP/TT

När en bro förra veckan spolades bort längs Transsibiriska järnvägen innebar det stopp för massor av tåg längs världens längsta rutt. Att få fart på alla godståg igen kan ta veckor, enligt den ryska operatören RZD.

Efter febrilt reparationsarbete i Transbajkal meddelade regionregeringen i måndags att ett spår åter är öppet över floden Areda. Det innebär att trafiken åter kan komma i gång för den veckolånga resan Moskva–Vladivostok.

Vad gäller persontågen uppges situationen vara under kontroll – redan när bron försvann i förra veckan rapporteras passagerare ha evakuerats från tågen ute på linjen, och kunnat resa vidare på andra sätt.

Men det flera dygn långa stoppet får följdkonsekvenser på det gigantiska ryska järnvägsnätet. Många godståg stoppades i avlägsna trakter, och att få fart på dem tar tid. Järnvägsbolaget RZD "har instruerats att under de kommande veckorna återstarta alla godståg som tillfälligt står still", säger transportminister Vitalij Saveljev enligt nyhetsbyrån Interfax.

Saveljev ska vid ett möte med premiärminister Michail Misjustin ha sagt att det handlar om 526 godståg.

På de ryska järnvägarna transporteras hundratusentals containrar och annan last varje månad. Men vad det handlar om för typ av gods ombord de nu drabbade tågen framgår inte.

Transsibiriska järnvägen är berömd som världens längsta oavbrutna tågresa, trippen Moskva–Vladivostok är 9 259 kilometer lång och tar drygt en vecka. När det gäller persontågen föredrar många turister dock att åka Moskva–Peking, vilket är något kortare; 7 621 kilometer via Mongoliet, eller 8 986 kilometer för den som tar den mindre kända Transmanchuriska rutten.

Källa: Seat61.com

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning