S-gruppen ändrar planerna på datainsamling

S-gruppen ändrar sin omstridda plan att börja samla in mer detaljerad information om sina kunder.

I framtiden får kunderna själva bestämma huruvida information om deras köpbeteende kan användas till exempel för riktad marknadsföring eller för att producera personaliserade digitala tjänster. Vad kunden väljer inverkar inte på bonusarna som betalas ut.
– Vi är nöjda med den mångsidiga och värdefulla debatt som förts om utnyttjandet av kunduppgifter. Vi har lärt oss av diskussionen och vi ändrar våra planer så att vi allt mer beaktar olika kunders behov, säger direktör Veli-Pekka Ääri som ansvarar för kundrelationer och digitala tjänster på SOK.
Outi Haunio-Rudanko som är biträdande direktör på Konkurrens- och konsumentverket bekräftar att S-gruppen gjort det klart för dem att de tänker ändra sin praxis.
– De har en tydlig avsikt att åtgärda det här så att praxisen framförallt inte väcker negativa reaktioner bland deras kundägare.
Hon påpekar samtidigt att Konkurrens- och konsumentverket än så länge inte fått veta hur S-gruppen helt konkret kommer att agera.
S-gruppen meddelar att verktyget som ska låta kunderna bestämma om informationsinsamlingen ska tas i bruk i september.

Sedan 2014

S-gruppen gick ut med sina planer om utvidgad datainsamling i månadsskiftet juli–augusti. Det var meningen att samla in information om enskilda produkter som kunderna köpt.
Det här ledde till att Dataombudsmannens byrå samt Konkurrens- och konsumentverket inledde en granskning av S-gruppens planer.
S-gruppen har samlat in noggrann information om enskilda produktinköp sedan 2014 i Sokos-varuhusen samt i näthandeln.
I september är det tänkt att utvidga förfarandet till Prisma-butikerna och andra butiker inom kedjan. Hittills har uppgifter endast samlats in på produktgruppnivå.
S-gruppen får informationen om de inhandlade varorna om kunden använder sitt S-bonuskort i samband med betalningen.

ANDRA LÄSER