Den franska huvudstaden var tidigt ute när det gällde att införa fordonen som hyrs via flera olika appar. De har varit populära främst bland yngre som använder dem på kortare sträckor.
– Omröstningen har stor symbolisk betydelse. Det är en stad som varit pionjär, säger Erwann Le Page på den tyskbaserade operatören Tier.
Elsparkcyklarna infördes i Paris under kaosartade former 2018, och efter det har myndigheterna stegvis skärpt restriktionerna. Speciella parkeringszoner har införts, maxhastigheten har strypts och antalet operatörer skurits ner.
Men fordonen fortsätter att vara kontroversiella. Fotgängare klagar på vårdslös körning, och dödsolyckor har inträffat med fordonen som får hyras av personer så unga som tolv år.
Paris borgmästare Anne Hidalgo meddelade i januari att en folkomröstning om elsparkcyklarna kommer att hållas. Privatägda elsparkcyklar kommer inte att beröras av ett förbud.
Flera franska städer väntas följa efter om Parisborna röstar ja i frågan.
ANDRA LÄSER

Tv-recensioner
Recension: “Jag vill knappt ha barn längre” – ny dokumentär skildrar svenska influeraren Bianca Ingrossos liv
04.06.2023 15:08

Konsument
Pernod Ricard backar, Marabouägaren tiger – ”Kunderna röstar med fötterna då företag agerar oetiskt”
04.06.2023 14:34

Helsingfors
”Fruktansvärt” – träd vid rysk-ortodox kyrka vandaliserade med Z-symboler
04.06.2023 15:37

Skola och utbildning
Erfaren svensk spanare fick inte jobba som polis i Finland – ”Borde ha gått om hela utbildningen – då sa jag nej”
04.06.2023 05:01
