Stjärnor väcker nytt liv i Barbie och Ken

Trots att det är över ett år tills Hollywoodfilmen Barbie förväntas ha biopremiär är hajpen stor kring den stjärnspäckade filmen.

Nationalmuseet i Helsingfors lockade 130 000 besökare till utställningen Barbie - The Icon under våren 2018, då museet ställde ut 450 Barbiedockor. Arkivbild (inte från utställningen).
I slutet av juni började bilder spridas på Hollywoodstjärnorna Margot Robbie och Ryan Gosling som filmade en scen på rullskridskor längs med Venice Beach i Los Angeles, iklädda rosa och neongula kläder i rollerna som Barbie och Ken.
Trots att filmen Barbie har premiär i slutet av juli om ett år har bilder på rollfigurerna i cowboykläder cirkulerat friskt på sociala medier i sommar, liksom en bild på Gosling med Calvin Klein-inspirerade Ken-kalsonger.
Tittar man på filmens rollbesättning är förhandssnacket ändå inte särskilt överraskande. Det är Greta Gerwig (Lady Bird) och partnern Noah Baumbach (Marrige Story) som skrivit manuset tillsammans, den förstnämnda är även filmens regissör.
Bland skådespelarna finns namn som Will Ferrell, Saturday Night Live-stjärnan Kate McKinnon, Alexandra Shipp, Issa Rae och Emerald Fennell. Också Michael Cera och det femtonåriga stjärnskottet Ariana Greenblatt medverkar i filmen.
Ryktet går också om att popartisten Dua Lipa har en roll i filmen.
När HBL ringer upp docenten Lotta Palmgren och doktoranden Nina Nyman i genusvetenskap vid Åbo Akademi är de inte förvånade över att Barbie varit en av världens mest sålda leksaker i över 60 år.
– Jag tror att det delvis handlar om att Barbie kommer från USA, och slog igenom på en tid när det inte fanns så många andra leksaker. Barbie blev också en leksak som man började föra vidare i generationer, säger Palmgren som lekte med sin mammas Barbiedockor som barn.
– Det är också ett varumärke som varit måna om att förnya sig och följa med tiden, säger Nyman.
Lotta Palmgren är docent vid genusvetenskapen i Åbo Akademi som är en del av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi. Arkivbild.

Inte bara fotomodell

Barbies första jobb var fotomodell, men redan på 60-talet kunde man köpa dockor som var affärskvinna eller astronaut. Sedan dess ska Barbie ha haft över 200 olika jobb.
Under medborgarrättsrörelsen i USA lanserades också Barbies första svarta vän Christie. Det dröjde ändå till 2016 innan dockorna kunde vara till exempel tjocka eller korta. Enligt Nyman ska Barbiedockans utveckling inte ses som "politisk".
– Att ett företag ändrar sina produkter enligt vad konsumenterna vill ha kan knappast ses som feministiskt eller politiskt. Men det är klart att det kan ha den effekten på enskilda individer. Man kan leka fler olika slags lekar om det finns olika slags Barbiedockor, säger Nyman.
– Det skulle vara intressant att studera hur Barbies utveckling avspeglar samhällsdebatten, säger Palmgren.
Båda konstaterar de att det finns något "camp" över Barbies estetik, som är inne just nu och som känns nostalgiskt för dem som var unga på 90-talet.

Operera bort revbenen

Barbiedockan skapades av Ruth Handler från USA, som gav dockan namnet Barbara Millicent Roberts (med tilltalsnamnen Barbie). Handler lät sig inspireras av den tyska dockan Lilli, som i sin tur var skapad utgående från en seriefigur i tidningen Bild-Zeitung.
Lilli tog sig fram genom livet genom att förföra rika män, och ansågs därför olämplig som leksak för barn. I stället blev hon en populär skämtleksak för vuxna.
Som Barbie blev dockan genast en enorm succé när den presenterades på den amerikanska leksaksmässan i New York år 1959. Kendockan kom två år senare, klädd i sina röda badbyxor.
Nina Nyman är doktorand i genusvetenskap vid Åbo Akademi. Hon har tidigare varit den feministiska tidskriften Astras chefredaktör, samt kolumnist i Hufvudstadsbladet. Arkivbild.
Nyman och Palmgren lyfter upp det faktum att Barbiedockorna fått utstå kritik genom åren, framför allt för att sprida skadliga skönhetsideal till unga tjejer. Palmgren minns själv att hon fick höra som barn att man måste operera bort sina revben för att kunna få en Barbiekropp.
– Det är så extremt att man inte kan ta det på allvar. Jag tror inte heller att Barbie har så mycket makt över unga flickor, sådana skadliga normer kommer från samhället i stort, säger Palmgren.
– När man är äldre och förstår kontexten kan man se det roliga i den här typen av feminin lek, säger Nyman.

ANDRA LÄSER