Snön hotar att smälta

Nej, det lyckas inte för Tomas Alfredson den här gången, när han tar sig an Jo Nesbø.

Kriminalfilm. Michael Fassbender är en kriminalutredare som misstänker att en seriemördare åter är i farten.
Krister Uggeldahl
13.10.2017 09:56

THRILLER

Snömannen
Regi: Tomas Alfredson. Manus: Hossein Amini & Peter Straughan. Foto: Dion Beebe. I rollerna: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Charlotte Gainsbourg, Jonas Karlsson, J.K. Simmons.
Bortsett från tv-serien och landsplågan Skam lär deckarförfattaren Jo Nesbø vara något av det främsta som konungariket Norge har att erbjuda, populärkulturellt sett. Och på tal om detta var Nesbøfilmatiseringen Huvudjägarna, signerad Morten Tyldum, inte alls illa.
Det kan man inte nödvändigtvis säga om Tomas Alfredsons Snömannen (The Snowman), en internationell (stor)produktion med Michael Fassbender i rollen som Harry Hole, den mest orakade av hjältar.
Men en jävel till polisman är han, Oslosonen Harry. Och det kan behövas när en kvinna, en småbarnsmamma, försvinner till synes spårlöst. Poängen är att kvinnan i fråga inte är den enda i sitt slag.
De facto kan man dra en parallell till ett tidigare försvinnande, tiotals år tillbaka i tiden. Här är det Val Kilmers Bergenkriminalare som tycker att det osar bränt och får betala ett högt pris för sitt engagemang.

Inspelad i Norge

Den gemensamma nämnaren här är snö och snögubbar, samt det här med barn utan fäder (i traditionell mening) – en definition som dessvärre passar in även på Harry Hole, den frånvarande pappan.
Precis som i den amerikanska nyfilmatiseringen av Män som hatar kvinnor, något av en syskonfilm, går även Snömannen på engelska, förvisso med inslag av norska kulturmiljöer; allt från snötäckta bergslandskap och ”hytter” till vyer av Vigelandsparken.
I termer av ringsignaler är det givetvis Edvard Grieg som gäller, sånt.
Men trots att de yttre ramarna är respektingivande, och trots att Harry Hole-kollegan Rebecca Ferguson gör skådespelare som Jonas Karlsson, Sofia Helin och Peter Dalle sällskap, vill det sig inte riktigt.

Nordisk noir

Vad man saknar är laddningen och spänningen, berättarglädjen. Inte sällan får man känsla av att filmen vill lite för mycket, med den påföljden att karaktärsgalleriet jäser och tempot samt temperaturen tar stryk
Snygga bilder finns det gott om och i sann nordic noir-anda råder det ingen brist på groteska detaljer. Men det mesta här är gjort med rynkor i pannan, utan de glidtacklingar som präglade exempelvis Huvudjägarna.
Helt lyckad är väl inte heller Michael Fassbender som i likhet med resten av filmen tar sig och sin rollkaraktär på för stort allvar. Man frågar sig vart Nesbøs Harry Hole, den obotlige slarvern, tagit vägen.
Tomas Alfredson har en känsla för snö, det visade han i John Ajvide Lindqvist-rullen Låt den rätte komma in. Och i Tinker Taylor Soldier Spy visade han prov på thrillerturer. I det här fallet fastnar han mellan stolarna.

ANDRA LÄSER