Konsertrecension: Berlins skrotmusikanter spolar kaos för mer kompakt upplevelse

Tyska Einstürzende Neubauten imponerade i fredags med konventionella och okonventionella medel.

Einstürzende Neubauten med N.U. Unruh, Blixa Bargeld, Jochen Arbeit, Rudi Moser och Alexander Hacke gav en fin konsert på Kulturhuset i Helsingfors.
Ole Nerdrum
01.10.2022 12:44 UPPDATERAD 01.10.2022 21:18

Rock

Einstürzende Neubauten, Cleaning Women.
Kulturhuset 30.9.
Einstürzende Neubauten grundades år 1980 i Västberlin och landade på nyvågsscenen bokstavligen med buller och bång. Bandets tidiga år flöt i noisemusikens tecken med skrik och med konventionella och okonventionella instrument.
Även metallskrot, borrmaskiner och övrigt oljudsframkallande välkomnade bandet som medel för att åstadkomma en hård och kall soundvärld.
Bandets fascination för ljud från byggindustrin och för det dystopiska kan utläsas ur namnet Einstürzende Neubauten, som står för kollapsande nybyggen – bandets skräckvision som föreställer hur de efterkrigstida nya byggnaderna i Tyskland rasar ihop.
Bandet uppträdde första gången i Helsingfors redan 1984 med en häftig spelning på legendariska Lepakko. Gruppen har också inspirerat till uppkomsten av gengren industrirock.
Med tiden har ordinarie indierock blivit allt mer framträdande i Einstürzende Neubautens musik och senaste, Alles In Allem-plattans låtar, som också hördes under fredagens konsert, fungerar som mörka berättelselika episoder.
Det experimentella har också med åren fått en mer konstruktiv roll och det känns nu som om bandet gör sitt allt för att sammanbinda okonventionellt och konventionellt till ett enda kompakt uttryck. Man har således gått från att slå sönder och skapa kaos till att konstruera mer koherenta helheter.
De nya metoderna framhäver mer än tidigare frontfiguren Blixa Bargelds pratsång. Med rent av oerhört tydlig artikulering i sin sång och effektivt upprepade strofer lät nu låtar som Nagorny Karabah, Ten Grand Goldie och Alles In Allem ännu mer intima än lyssnade från skiva.
I övrigt lyste Bargeld med all sin karisma som verkligen utstrålar konstnärlig berlineranda av högsta rang.

Pryltorget på scenen

Trots att bandet nu för tiden representerar mest av allt indierock har musikerna ändå fullt upp med att rumstera med sortiment bestående av metallföremål och verktyg som främst förknippas med byggverksamhet. Uppsättningen utnyttjades mest som slagverk och berikade musiken på ett smakfullt brutalt sätt.
Einstürzende Neubautens själsfränder, inhemska Cleaning Women inledde kvällen. Nog så lämpligt med ett experimentellt band vars varumärke är en byktorkställning som fungerar som ett slagverk. Cleaning Women lyckades bra även den här gången med att leverera sin urbana shamanmusik som också gillats långt utanför Finland.

ANDRA LÄSER