Psykolog om seglatsen på ostindiefararen Götheborg: ”Som en helt annan värld”

Rep viras och töjs, skeppsklockan klingar och den svenska flaggan svävar vackert vid aktern. Att vara på ostindiefararen Götheborg är som att kastas in i en sjörövarsaga. HBL tog sig ombord när skeppet nådde Helsingfors på torsdagen.

Samarbete är A och O ombord på ostindiefararen Götheborg. Att ta ut och in seglet är inte det lättaste på ett 1700-talsskepp. Jungmännen får hänga i masten och tillsammans ta in seglen.
Doften av tjära och hav känns i hela luften och på däck rusar besättningen av och an. Det är mycket som ska göras innan skeppet når Helsingfors hamn.
Ostindiefararen Götheborg är en replik av en annan ostindiefarare med samma namn som gick på grund år 1745 i Göteborg. Hela skeppets besättning och befäl består av 70 personer och alla behövs. Att manuellt styra en båt som är baserad på en modell från 1745 är mer än en utmaning, och det krävs ordentlig organisering. Speciellt vid ankomst till en hamn.
Vid det tunga stora trärodret måste åtminstone två rorsmän styra åt gången. Mark Galipeau och Sam Sadeghi får order av styrman genom luckan i taket.
Ostindiefararen Götheborg seglar igenom Gustavssvärdssundet utanför Sveaborg.
Uppe på soldäck står kapten Torben Hildemar med sitt befäl. Hildemar är på muntert humör och ser fram emot att kunna ta iland i Helsingfors. Han ska segla skeppet ända till slutmålet Shanghai, där ankomst är beräknad i september 2023.
– Vi har haft det kämpigt med motvind i flera dagar men det har gått bra ändå, säger Hildemar.
Vid kaptenens sida finns alltid förste styrman Kenan Jaouen. Han är på sin första seglats med Götheborg men har seglat andra fartyg av samma kaliber förut i Frankrike och Storbritannien.
– Jag har aldrig seglat på Östersjön förut. Jag älskar det hittills, säger Jaouen.
Skeppets besättning och befäl består av runt 70 personer, och skeppets jungmän är privatpersoner som betalat för en plats ombord. Jungmännen kan bestämma hur länge de vill vara ombord, men de flesta stannar en etapp som varar i ungefär en vecka.
– Nästan alla 40 jungmän byts ut i varje hamn, berättar kapten Hildemar.
Förste styrman Kenan Jouen och Kapten Torben Hildemar i sina 1700-tals sjömanskläder. Hildemar seglade också Götheborg till Kina år 2007.

Ett äventyr möjligt för alla

I gul scarf står Helene Andersson på däck och hjälper till att blåsa upp de massiva fendrarna som ska sättas ut inför ankomsten. Andersson ansökte spontant om att bli jungman till skeppet för bara någon vecka sedan. Hon är psykolog till yrket, men tyckte det lät spännande när hon läste en annons om skeppet. Hon har ingen tidigare erfarenhet av segling eller att arbeta ombord på ett skepp.
– Det har varit som en helt annan värld att vara här i en vecka. Jag har lärt mig så mycket, säger Andersson.
Jungman Helene Andersson visste inget om livet ombord för en vecka sedan. Färgen på jungmännens scarf indikerar på vilket vaktlag de tillhör och därmed också vilka tider de jobbar. Varje vaktlag jobbar fyra timmar innan ett annat vaktlag tar över, och så roterar det hela dygnet.
Andersson steg på vid seglatsen första stopp i Helsingborg och ska stiga av i Helsingfors. Till uppgifterna som jungman hör att sköta, på mastskepparens order, allt som händer på mellandäck. Besättningen sover på slafer eller hängmattor på nedre däck.
– Att gungas till sömns av havet varje natt har varit skönt.
Mastskeppare Jo Leif Strönen i grönt är skeppets expert på gamla sjömanssånger. Vid varje ankomst till en ny hamn så sjunger besättningen.

Good morning Helsinki!

"Oh, leave her, Johnny, leave her!" låter den klassiska sjömanssång som besättningen med ledning av mastskeppare Jo Leif Strönen sjunger när de lyckats förtöja fartyget vid den södra kajen på torsdagsmorgonen. Här tar äventyret slut för Andersson och många andra jungmän. Ostindiefararen Götheborg kommer vila vid Södra kajen i fyra dagar och på söndag kommer ett nytt gäng jungmän att få segla vidare på skeppet till Stockholm.
På fredag öppnas skeppet för besökare och då kan den som vill få gå ombord och göra en tidsresa tillbaka till 1745.
ANDRA LÄSER