Den finska modeindustrin växer – och produceras lokalt

En omgång barnleggings med flätmönster kommer till försäljning och servrarna går omkull. Barnklädmärket Vimmas Letti-mönster har så strykande åtgång att till och med en större omgång trikåbyxor kan säljas slut på bara några minuter.

– Som bäst, och som värst också, gör favoritprodukterna att vår sajt kraschar, säger Vimmas grundare Marjut Rahkola.
– Vi har sålt flera tusen leggings om dagen. Det kan knappast så många på den inhemska marknaden säga att de har gjort.
Det må vara, men många andra finländska klädmärken har också nu storsäljare som går åt med otrolig hastighet. Exempelvis Neulomo, som bedriver verksamhet i Nansos tidigare fabrik, och Uhana från Tammerfors har gång på gång varit tvungna att beklaga att olika plagg eller mönster tagit slut på lagret.
Vimma, Neulomo och Uhana är goda exempel på det genombrott som skett i den inhemska modeindustrin. Samtidigt har stora firmor som Nanso och Marimekko flyttat sin produktion utomlands, ända till Asien.
De mindre märkena tillverkar sina kläder på nära håll – ofta i Finland eller i något av de baltiska länderna, där det är något förmånligare.

Jättarna har fabriker utomlands, de små i Finland

Klädproduktionen i Finland har minskat avsevärt under de senaste åren, då majoriteten av de traditionella finska modeföretagen har flyttat sin produktion utomlands.
Marimekko till exempel tillverkar sina produkter förutom i Finland även i bland annat Kina, Turkiet och Indien.
Nanso har stängt sina fabriker i Nokia och Torneå under de senaste åren. Produktionen flyttade utomlands, till bland annat Estland, Portugal och Kina.
Många mindre klädmärken tillverkar sina produkter i Finland eller i Baltikum. I de baltiska länderna är framställningen aningen förmånligare än i Finland och där finns också flera fabriker.
Finska företag som lägger vikt vid ansvarsfullhet går att hitta bland annat i deras gemensamma nätbutik Weecos.
Anniina Nurmi som är expert på ansvarsfullt mode anser att ansvar inte förutsätter inhemsk produktion och att bara att sy kläder i Finland inte gör ett företag ansvarsfullt. Etisk tillverkning av kläder är möjligt i vilket land som helst.

Ansvar inte mainstream ännu

Lokalt producerat anses vara etiskt, men kläddesignern Anniina Nurmi som är expert på ansvarsfullt mode vill att definitionen tänks om och skärps.
– Är ett företag ansvarsfullt för att kläderna sys i Finland, fast vi inte vet varifrån tyget kommer? Eller för att företaget är litet och finskt?
Enligt Nurmi, som tidigare drev sitt eget klädmärke, vinner de små varumärkena över jättarna när det kommer till etik och ekologi, men ansvarsfullhet är ett mycket bredare koncept.
Så här definierar Nurmi det: Det ekologiska och etiska ingår i varje steg av företagets verksamhet och klädernas livscykel (design, material, tillverkning, användning, återvinning). Verksamheten är genomskinlig. Produkterna upprätthåller miljöns mångfald och belastar inte naturen. Företaget använder naturresurser med eftertanke, i enlighet med den cirkulära ekonomins principer. Produkterna är av hög kvalitet och hållbara, och de främjar jämlikhet, hälsa och lycka. Företaget respekterar liv i alla dess former.
Få företag lever upp till alla kriterier. Det handlar om en långsiktig process, påminner Nurmi.
Trots att allt fler konsumenter uppskattar ansvarsfullhet har det högsta prioritet för väldigt få.
– Som jag ser på saken är det ännu en lång väg kvar till att varumärken med en övergripande ansvarsfull verksamhet slår igenom, säger Nurmi.

Inhemsk modeindustri på hugget

Både Nurmi och Rahkola är optimistiskt inställda till den finska modeindustrins framtid. Nya klädmärken dyker upp hela tiden och efterfrågan verkar finnas.
– Det ser mycket bättre ut än vad det gjorde för bara ett par år sedan, säger Nurmi.
– I viss mån kommer säkert också produktionens andel i Finland att öka.
Rahkolas företag Vimma har vuxit sig från en garagefirma till att ha 30 inhemska återförsäljare och en egen affär på bara några år. Rahkola tror att det beror på att kläderna berättar en historia och att företagsverksamheten är transparent och ekologiskt hållbar. Vimmaprodukter tillverkas i Finland och Estland och till största delen av återvunnet material.
Det handlar också om lokala trender. Letti-leggingsarna är en kultprodukt för en viss konsumentgrupp.
– Kunderna har skapat ett fenomen som folk vill tillhöra, konstaterar Rahkola.

ANDRA LÄSER