Tillbaka i Glitchers våldsamma, smetiga värld

Med sin nya uppsättning Blodbad befäster scenkonstkollektivet Glitcher sin ställning som en välbehövlig vitamininjektion som berikar det experimentella finlandssvenska teaterfältet.

Martin Paul, Joel Forsbacka och Emelie Zilliacus i en djupdykning i människans relation till blod.
18.10.2021 13:53 UPPDATERAD 18.10.2021 20:14

TEATER

Glitcher: Blodbad
Av och med: Emelie Zilliacus, Joel Forsbacka, Martin Paul. Ljuddesign. Oskar Fagerudd.
Premiär lördag 16.10. F18
Scenkonstkollektivet Glitchers The porn horror musical är en föreställning som stannat i mitt minne inte bara för den upprymmande kletiga chockfaktorn utan också för att den klarade av att öppna upp för djupare reflektioner som fortfarande kan kännas relevanta att återkomma till. Jag kan således erkänna att mina förväntningar på gruppens andra Viirus guest-samarbete Blodbad är höga.
Inledningen påminner om något slags vegansk Halloweenversion av ett industriellt slakthus. Emelie Zilliacus, Martin Paul och Joel Forsbacka är utstyrda i pyjamasliknande dräkter med solkiga förkläden. De döljer sina ansikten bakom groteskt komiska masker medan de med tafatt, slapp koncentration karvar i stora orangea pumpor. Plastskynken omger dem där de badar i unken vit lysrörsbelysning.

ANDRA LÄSER