Dåligt sätt att spara på – nödställda båtförare räddas för att det är dyrt att tanka

När bränslet börjar kosta närmare tre euro litern så sparar båtförarna. Men det har lett till fler motorstopp.

Sjöräddningssällskapets rycker ut när en båtförare råkat ut för något där ingen omedelbar fara uppstått. Man känner igen sällskapets rödvita båtar på att det står SAR (search and rescue) på dem.
På frivilligorganisationen Sjöräddningssällskapet har man speciellt under midsommarhelgen lagt märke till en oroväckande utveckling.
Båtförarna kör med för lite bränsle i tanken och när drivmedlet tar slut måste de räddas ute på havet eller i sjöarna. Det höga bränslepriset på 2,5-2,9 euro litern kan ligga bakom.
– Helt säker kan jag ju inte vara på orsaken, men förnuftet säger att det beror på det, säger Marko Stenberg, direktör för säkerhet och beredskap på sällskapet.
Men med för lite bränsle i tanken kan du råka i en farlig situation.
Också under vanliga somrar rycker Sjöräddningssällskapet ut och räddar folk som fått slut på bränsle eller en störning i maskineriet.
– Det brukar i medeltal handla om 4-6 procent av uppdragen, men nu sedan slutet på maj och i juni är andelen uppe i 10 procent. Stigningen har varit brant, säger han.
– Om en båtförare tidigare fyllt tanken så tänker de nu att de bara fyller så mycket att de tar sig från punkt A till B. Men med för lite bränsle i tanken kan du råka i en farlig situation.
Stenberg säger att det kan brista i uppfattningen om hur mycket drivmedel som behövs.
– När du kör i motvind ökar konsumtionen. Eller i en trafiksituation där du tvingas köra långsammare. Många tror att det går åt mindre bränsle då hastigheten är låg, men det stämmer inte.
Han understryker att var och en behöver känna till egenskaperna på båten.
– En vanlig utombordsmotor kan förbruka mer bränsle vid 15 knop än den gör vid 25 knop.
De höga bränslepriserna verkar ha påverkat hur båtförarna kör.
Marko Stenberg förstår att bränslet känns dyrt, men han uppmanar alla att tänka på helårskostnaderna för en båt.
– Kanske betalar du av på ett lån, och så ska båten servas, den ska lyftas upp och ner samt förvaras någonstans. Båtplatsen kostar också. Bränslet utgör bara en del av uppgifterna.
Han rekommenderar att en båtförare alltid tankar 30 procent mer än vad hen tänkt.
– Den måttstocken brukar vi själva använda.
Om man får slut på drivmedel kan vad som helst hända.
– Att vänta en timme på havet är länge. Du kan börja driva mot en besvärlig plats och det kan bli åskväder. Är det hett kanske du saknar vatten och skydd mot solen. Det är aldrig tryggt att driva.

ANDRA LÄSER