"Jag bjuder, tar det på firman"

Prismedvetna konsumenter kan snart drabbas av en smärre chock: högre priser och smalare sortiment. Detta ifall Centern utför en kupp inom livsmedelskedjan.

Den prismedvetna konsumenten väljer allt oftare handelns egna lågprisvarumärken, vilket naggar primärproducenternas lönsamhet i kanterna.
Konceptet med handelns egna lågprisvarumärken uppfanns av franska Carrefour på 1970-talet och infördes snart nog i Finland. Numera står private label-varor för 24 procent av omsättningen i snitt, jämfört med en andel på 10 procent år 2010. Den prismedvetne konsumenten väljer allt oftare Pirkka, K-Menu, Kotimaista, Rainbow eller Eldorado – för att inte tala om merparten av Lidls sortiment. Konsumenten vinner på att livsmedel har relativt svagt produktskydd. Det går ofta enkelt att kopiera rivalen och åka snålskjuts på andra producenters produktutveckling och marknadsföring. Generiska produkter som knäckebröd eller tonfiskkonserver har helt enkelt lågt förädlingsvärde.

ANDRA LÄSER