Konceptet med handelns egna lågprisvarumärken uppfanns av franska Carrefour på 1970-talet och infördes snart nog i Finland. Numera står private label-varor för 24 procent av omsättningen i snitt, jämfört med en andel på 10 procent år 2010. Den prismedvetne konsumenten väljer allt oftare Pirkka, K-Menu, Kotimaista, Rainbow eller Eldorado – för att inte tala om merparten av Lidls sortiment. Konsumenten vinner på att livsmedel har relativt svagt produktskydd. Det går ofta enkelt att kopiera rivalen och åka snålskjuts på andra producenters produktutveckling och marknadsföring. Generiska produkter som knäckebröd eller tonfiskkonserver har helt enkelt lågt förädlingsvärde.
ANDRA LÄSER

Åland
Henrikssons bredsida mot Ålandskritiken: "Det här var Orpo inte intresserad av"
20.08.2022 05:00

Posten
Postens agerande fortsätter förvåna: Mannerheimvägen översattes till finska på Mikael Westerbacks kort
19.08.2022 07:01
Silja Line
Tallink Silja överger Stockholm och Mariehamn på Åborutten – Viking Line får monopol
19.08.2022 19:23