Brand bröt ut på oljetanker utanför Porkala – ”Händer extremt sällan att det börjar brinna på oljetankfartyg”

Branden på oljetankern Alexia, 10 sjömil söder om Porkala, är släckt. Att det börjar brinna på oljefartyg händer mycket sällan. – Oljefartyg är förknippade med rigorösa säkerhetsbestämmelser, säger sjöfartsexperten Jörgen Pettersson.

Gränsbevakningen bistår räddningsoperationen på estniskt vatten.
Heidi Herrmannheidi.herrmann@hbl.fi
22.09.2022 12:18 UPPDATERAD 22.09.2022 16:09
De första räddningsenheterna kom till platsen cirka 12.40 på torsdagseftermiddagen. Då syntes ingen rök utanför fartyget.
I uppdraget deltog både sjöräddningshelikoptrar och fartyg från marinen och Gränsbevakningen. Händelsen skedde på estniskt vatten och Estland ledde räddningsuppdraget. Inga personer kom till skada, meddelar Sjöbevakningen på Twitter.
Enligt Sjöbevakningen är det frågan om den 250 meter långa oljetankern Alexia. Fartyget är på väg från Ryssland mot Turkiet och låg kring 10 sjömil söder om Porkala, när Sjöbevakningen fick larmet.
Även den finländska MIRG-gruppen (Maritime Incident Response Group) anlände till fartyget. Gruppen är en specialutbildad sjöräddningsenhet inom räddningsväsendet med uppdrag att bland annat evakuera personer från fartyg i nöd och släcka bränder ombord.
Oljetankern Alexia är byggd 2009 och registrerad på Marshallöarna.
Att det börjar brinna på ett oljefartyg är mycket ovanligt, säger Jörgen Pettersson, landstingsledamot och publisher på Ålands Sjöfart. Han kan inte komma ihåg att det skulle ha skett tidigare i närområdet.
– Det händer extremt sällan. Oljefartyg är förknippade med rigorösa säkerhetsbestämmelser. 
Regleringen handlar om allt från självklarheter, som att man inte får röka på däck, till hur lasten ska hanteras, till att man inte för röra sig ute på däck. 
Petterson gissar att eldsvådan antagligen har uppstått nära maskinutrymmet. Det kan till exempel vara frågan om elektricitet som blivit felkopplad. Men enligt honom är det svårt att gissa sig till vad som skett.  
– När det sker en sjöolycka så är man alltid väldigt mån om att skicka dit för många enheter, än för få. För du kan alltid backa, men är svårt att dra på mer. 
– Mycket sannolikt handlar det om en liten brand ombord som de (besättningen, red. anm.) har känt sig nödgade att larma om. Och när man gör det börjar det hända grejer, säger han. Det får inte ske. 
En olycka på tanker som är lastad med 100 000 råolja är förödande för hela vår omgivning, menar han.
Fartyget som är byggt 2009 är hyfsat ungt, enligt Pettersson. Det handlar om ett Aframax-oljefartyg, som har en dödvikt på mellan 80 000 och 120 000 ton.
Artikeln uppdateras

ANDRA LÄSER