Psykologen tipsar: Så kopplar du av på semestern

För många är semesterperioden i full gång. Men vad ska man göra för att slappna av och hinna återhämta sig? Psykologen Anniina Virtanen ger svar på frågan.

Att tänka på jobbet när man borde vara ledig är väldigt vanligt i Finland. För att återhämta sig under semestern behövs både lugn och aktivitet.
Sommarsemestern har ett nästan magiskt skimmer kring sig. Ändå kan det vara det svårt att koppla bort från vardagsplikterna: e-posten kollas konstant och arbetstelefonen förblir påslagen. Dessutom ska gräset klippas, familjen underhållas och semesterförväntningarna infrias. Så hur uppnår man det ultimata semesterlugnet?
– Göm undan datorn, stäng av telefonen och delegera arbetet till kolleger som är på jobb, säger Anniina Virtanen som är psykolog och forskar i arbetsvälbefinnande vid Arbetshälsoinstitutet.
Att inte kunna koppla av och släppa arbetet kan orsaka stress och leda till att man inte får den återhämtning man skulle behöva.
– Särskilt informationsarbete följer lätt med oss även efter att man åkt på semester, säger Virtanen.
Anledningarna till det här varierar:
– En del oroar sig för hur arbetet klarar sig utan dem, andra tänker på hur arbetsuppgifterna växer sig större och större.
Något som kan göra det extra svårt är att distansarbete blivit så vanligt. Hemmet, till och med stugan, är ens arbetsplats. Och gränsen mellan fritid och arbetstid har blivit allt suddigare.
– Den mest slitsamma sorten av stress är den som varar länge, säger Virtanen.
Att ha ledigt förhindrar att ansvarskänslan och stressen anhopar sig för mycket, menar hon. Det är också viktigt att ha tillräckligt med tid för annat än arbete.
En alltför fullspäckad vecka innan ledigheten inleds gör det svårare att komma in i semesterkänslan, anser Virtanen.
– Ofta försöker man få allt färdigt innan man åker i väg, men då kan de ta längre tid att släppa det sedan, säger hon.

Psykologens lösningar

Enligt Virtanen gäller det att vara förberedd på semestern – och det här kan göras genom att samtidigt vara förberedd på att komma tillbaka till jobbet.
– Om du vet vad du ska göra efter semestern är det lättare att sedan släppa det för ett tag, säger Virtanen.
En bra idé är också att se till att ha automatiska svar på e-posten som meddelar att du är ledig. Om möjligt kan e-postmeddelandena också omdirigeras så att någon annan som är på jobb kan svara.
Alla småstäder i Finland gör reklam för att de är trevliga sommar städer och det är helt sant. De är perfekta utflyktsmål som ofta har små evenemang på gång.
När det sedan är dags att börja semestra kan det hjälpa att bryta vardagsrutinerna och dyka in i något helt annorlunda, framhåller Virtanen. Att förgylla stunderna med sådant man inte alltid hinner med eller att satsa på ett miljöombyte är sällan fel.
– Det måste inte vara en veckolång utlandsresa, det kan vara en dag i naturen, ett besök i en ny stad eller en tur till stranden. Alla småstäder i Finland gör reklam för att de är trevliga sommarstäder, och det är alldeles sant. De är perfekta utflyktsmål som ofta har små evenemang på gång.
Samtidigt är det viktigt att lyssna efter de egna behoven. Om man bara vill ta det lugnt och är det också fint, bara det fungerar för en.
– Många behöver återhämta sig, men det betyder inte att man måste ligga på soffan i två veckor. Kroppen och sinnet fungerar i ett samspel. Om man arbetar mycket framför datorn är det bra att röra på sig under semestern.

Fem tips för att återhämta sig under semestern

Vad som passar vem kan variera. Här är psykologens tips.
  • Håll dig aktiv genom lätt motion.
  • Lär dig något nytt som inte är jobbrelaterat.
  • Vidga vyerna och gör små utflykter.
  • Njut av sommaren i närmiljön, ta ett dopp i havet, gå och drick en kopp kaffe på ett torg.
  • Sov tillräckligt, sömn av god kvalitet är aldrig fel.

Hur lång semester behövs?

Är ett långt veckoslut tillräckligt eller behövs ett klassiskt tioveckors sommarlov för att återhämta sig efter ett tungt år? Det beror på hur belastad man känner sig, anser Virtanen.
– Både korta och långa lov hjälper. En vecka gör redan mycket för stressen, men ett längre lov är nog bra för att verkligen släppa arbetet.
Något som är bra med flera korta lov är att man då flera gånger får njuta av effekterna av en paus.
– Men det kan kännas som något dåligt om du inte fick välja och blev tvungen att ta det i etapper, säger Virtanen.

Vem behöver lov allra mest?

– Personliga skillnader är viktiga att beakta då vi pratar om arbetsrelaterad utmattning, men ofta påverkar de belastande faktorerna arbetstagarna rätt lika och brett, säger Virtanen.
Det är heller inte alltid bara jobbet som leder till stress. Också vardagslivet kan slita på en: Hälsan, ekonomin, familjen och små barn. Välbefinnandet är ett pussel av faktorer.
– Det handlar om personligheter, temperament och arbetsuppgifter. Om man tidigare lidit av arbetsrelaterad utmattning kanske man är mera känslig, eller om man mår fysiskt eller psykiskt dåligt.

Och om det är semestern som orsakar stressen?

Ett sprängfyllt semesterschema och att inte hinna ta det lugnt kan också orsaka nya påfrestningar.
– Lyssna på dig själv, hitta en balans mellan att ta det lugnt och att vara aktiv, säger Virtanen.
Om semesterstressen bottnar i planer som inte gått som de skulle, ett försenat färdmedel till exempel, är effekterna enligt Virtanen mindre allvarliga.
– Också om man på resan råkar ut för olika stressmoment är de ofta specifika och kortlivade. Det är den långa och slitande stressen som är värst, säger hon.

Hur gör man då semestern är över?

I allmänhet varar inte semesterlugnet särskilt länge efter att man återvänt till arbetsplatsen. Viktigt är att minnas att man behöver återhämta sig också under arbetsveckorna, menar Virtanen.
– Tänk på vad det var som var mest lyckat med lovet. Finns det något som du kan ta med dig?
Fundera också på vad som fungerar i vardagen och vad som inte gör det.
– Man ser det kanske bättre medan man är ledig. Prata sedan om det på arbetsplatsen och se vad som kunde göras annorlunda.

ANDRA LÄSER