Har dumburken blivit snäll?

18.10.2022 19:10
Om du sätter dig framför tv:n en fredags- eller lördagskväll i höst är det svårt att inte notera hur mycket mediet förändrats under de senaste åren. Det här är bästa sändningstid och på de främsta kommersiella kanalerna visas det inhemsk underhållning: musik, humor och frågesporter. Formaten är visserligen importerade från utlandet men visas ändå uttryckligen i finländsk tappning. Det är inte alls en självklarhet i en globaliserad värld.
Framstegen inom strömningstjänster under de senaste tio åren har gjort att de mest prestigefyllda amerikanska tv-programmen mer eller mindre helt lämnat vår tv-tablå. Konsumenterna som vill hänga med i svängarna inom vad tv-kritiker på engelska kallar för ”peak tv” förväntas i stället betala för de olika tjänsterna som ger dem tillgång till det nyaste och trendigaste. Det gör de dessutom gärna av allt att döma. Finland hör till de mera avancerade länderna i världen när det gäller strömningstjänster och enligt uppgift använder ungefär varannan finländare någon betaltjänst.
Tv har ändå alltid haft en unik förmåga att samla en publik. Tittarsiffrorna inom filmindustrin, till exempel, bleknar jämfört med tv-siffrorna. Enligt Finlands filmstiftelse är Top Gun: Maverick den populäraste filmen på bioskärmarna runtom landet i år. Dryga 400 000 tittare har i Finland sett Tom Cruise-filmen på bio sedan premiären i maj. Det motsvarar ungefär hälften av den publiken som bänkar sig framför tv:n på söndag varje vecka för att se diverse kändisar uppträda med dans.

ANDRA LÄSER