Bussarnas stamnät förändrades nyligen i huvudstadsregionen. Det är inte bara rutterna som är nya. Nu kan man åka dragspelsbussar som inte tankas – utan laddas. Helt i enlighet med Helsingfors regiontrafik HRT:s mål, som är att en tredjedel av regionens bussar ska vara eldrivna inom fyra år.
Det är HRT:s underleverantör Nobina som skaffat nytt. De nya bussarna är målade i en pigg orange färg och har USB-laddningsuttag. I stället för hammare att krossa rutorna med finns det säkerhetsanordningar fastlimmade i rutorna.
– I Helsingfors har bussarna varit i trafik ungefär två veckor. Vi har också verksamhet i Åbo och där har elbussarna kört sedan början av juli, säger Jenni Vuorio som är HR- och kommunikationschef på Nobina.
Jenni Vuorio säger att marknaden för elbussar är otroligt stor i Kina och hon tror på en elektrisk bussframtid i Finland.
Företaget har sitt huvudkontor intill korsningen mellan Ring II och Åboleden i Esbo. Förutom administrativt center finns en betydande del av företagets bussar på den stora parkeringsplatsen.
Det är frågan om över 200 bussar som i gemensam ansträngning kör över 50 000 kilometer per dygn. Bussarnas dagliga dieselkonsumtion har tidigare uppgått till över 15 000 liter.
Som en dator
Att köra elbuss skiljer sig inte nämnvärt från att köra en dieseldriven buss, säger Tomi Kallio, trafikutbildare vid Nobina.
Här ser man själva dragspelet, eller leden som andra kallar den. Att bussen svänger på mitten betyder att den inte behöver en boggiaxel längst bak.
– Det är trevligare för alla då ljudnivån är lägre. I en vanlig buss är ljudet bak i bussen mycket högre eftersom motorn är där. Folk kan klaga på att elbussarna knarrar, men det beror främst på att det inte finns något motorljud längre. Generellt har passagerarna varit nöjda med att bussarna är tystare, säger Kallio.
Batterierna är undangömda på så sätt att vikten fördelas jämnt i bussen. Motorn är längst bak.
Bussarna är fulladdade på morgonen och återvänder ett par gånger till basen medan chaufförerna kontinuerligt byts ut under dagen. I Esbo finns det inga utplacerade laddningsställen vid ändhållplatserna. Trots det säger Kallio att alla rutter i huvudstadsregionen lämpar sig för elbussar.
Laddningsapparaturen på busstaket suger ner ström vid laddningsstationen.
– Om batteriet är helt tomt tar det mellan tre och fyra timmar att ladda bussen.
Dragspelsbussarna som kör inne i Helsingfors laddas även under dagen.
– Bussarna har en takladdningsanordning vid ändhållplatserna. Den typen av laddning är dessutom effektivare än laddningspunkterna vid basen ute i Esbo, säger Kallio.
Den elektricitet som Nobina laddar bussarna med är certifierat grön.
Byggda i Kina
HRT har haft batteridrivna bussar sedan 2016, men elbussen är inte ny för huvudstadsregionen.
Mellan 1949 och 1985, med ett par års uppehåll under 1970-talet, kunde man nämligen åka trådbuss mellan Eira och Mejlans. Nu är det dock inte frågan om dragna ellinjer, trots att laddningsanordningen på taket liknar en traditionell strömavtagare.
Det är inte bara de orangea bussarna som är eldrivna, på Nobinas parkering laddas även koboltblåa bussar.
Busslinje 14 hade trådbussar byggda av bland andra Strömberg och Valmet. De var också utrustade med en liten dieselmotor. Någon sådan finns inte i de nya bussarna som tillverkas i Asien.
– Byd är en av de verkliga föregångarna för elbussar och marknaden har varit stor i Kina. En del av företagets produkter görs i Europa men merparten produceras i Kina. Nobina i Sverige och Norge har också Byds elbussar, så de är testade i nordiskt klimat, säger Vuorio.
Dragspel är smidigt
– Trots att de är ganska stora är svängradien ungefär densamma som för en vanlig buss med dubbla bakaxlar. Det är lite som att köra en buss med en släpvagn, säger Kallio.
De orangea bussarna åker bland annat stamlinjerna 20, 30 och 40. Om du vill se när bussarna laddas så finns det laddningsstationer vid de här ändhållplatserna.
På vissa sätt är dragspelsbussarna till och med smidigare än boggibussar med långt överhäng där bak.
– Det är bara leden som sticker ut en aning på de här bussarna och den sticker inte ut mycket. Det är helt enkelt lättare att köra i trafiken med de här bussarna trots att de är 18,6 meter långa.
ANDRA LÄSER

Brott
Polisen går ut med nya detaljer om våldsbrottet i Borgå: ”Kunde ha slutat mycket värre” – en inblandad är minderårig
27.03.2023 12:40


Aktia
Aktias sista utpost i Västnyland finns nu i Karis – finns det en framtid för traditionella bankkontor?
27.03.2023 05:00

Helsingfors-Vanda flygplats
Priskrig på flygplatsen: Skattefria chokladägg är nästan dubbelt så dyra som samma ägg i matbutiken
27.03.2023 05:00
