Berners Ishavsbana skrotades – nu vill affärsmannen Vesterbacka återuppliva den

Kommer det att gå tåg mellan Finland och Norge i framtiden? Den begravda tåglinjen ser ut att få en fortsättning.

Kritiken mot den tidigare Ishavsbanan var kraftig från samiskt håll. Tåglinjen skulle ha korsat elva renbeteslag på den finska sidan och två på den norska.
10.05.2019 20:32 UPPDATERAD 10.05.2019 21:19
Peter Vesterbackas företag skrev under torsdagen på ett intentionsavtal med det kommunala utvecklingsbolaget Sør-Varanger Utvikling i Nordnorge. De vill nu bygga den ishavsbana som den tidigare ministern Anne Berner (C) tvingades skrota innan hennes tid på ministerposten tog slut. Vesterbacka är också engagerad i den planerade Tallinn-tunneln.
Ishavsbanan är en omstridd tågförbindelse som skulle löpa mellan Rovaniemi och Kirkenes högst upp i nordöstligaste Norge. En tidigare rapport har visat att den skulle vara olönsam.
Den nya järnvägslinjen, som kunde stå klar om fem eller tio år, ska betalas med privata pengar. Man kommer att leta efter utländsk finansiering. Prislappen skulle vara tre miljarder euro, vilket är strax över den beräkning som gjordes för finska staten tidigare.

ANDRA LÄSER