Med Finlands gröna guld i tanken

Gengasbilarnas guldålder inföll under andra världskriget men i Finland finns en förening där medlemmarna inte enbart vill hålla kunskapen om gengasbilar vid liv utan också utveckla tekniken vidare. För dem är förbrukningen inte en fråga om hur många liter bensin som går åt på hundra kilometer utan om hur många kilo ved.

Både Ilmari Vaittinen och Antti Aarva har drabbats av gengasbacillen, som Aarva uttycker det. Aarva är redan inne på sin andra gengasbil och Vaittinen har kört med sin Volvo 240 i ett drygt år.
Oskar Skogbergoskar.skogberg@ostnyland.fi
22.10.2022 18:02
– Vet du varför Österbotten är gengasbilarnas paradis? Där finns inga backar!
Nu är vi ändå inte ute på de österbottniska slätterna utan vi susar fram i det betydligt mer kuperade landskapet i Korso i Vanda. I nedförsbackarna får Antti Aarva varva motorn i sin Datsun pickup ordentligt för att nästa motlut inte ska sätta stopp för färden. Men med över tio års erfarenhet av gengasbilar är Aarva herre över situationen och resan fortsätter.

ANDRA LÄSER