"Som ett barnkalas från helvetet"

Scenshowen är ny och Lauri Ylönen har tagit sånglektioner när The Rasmus ställer sig på scen i den andra semifinalen i årets Eurovision song contest på torsdagskvällen. – Jag blir nog besviken om vi inte går vidare, säger Ylönen på plats i Turin.

The Rasmus sångare Lauri Ylönen bredvid bandets trummis Aki Hakala på invigningen av årets Eurovision song contest i söndags.
När The Rasmus tävlar för Finland i årets Eurovision ser framträdandet annorlunda ut än vad det gjorde i UMK i februari. Den animerade figuren, Jezebel, flickan som låten handlar om, har bytts ut mot stora ballonger på scen. Och sångaren Lauri Ylönens gula päls har blivit en gul regnrock. Men Lauris bringa är fortfarande bar och färgskalan gult-svart är kvar, liksom rörelsen och live-energin i framträdandet.
– Vår låt är rolig och har humor. Men även om den är positiv har den också en mörk och farlig sida som vi velat betona visuellt. De svarta ballongerna är lite som ett barnkalas från helvetet, beskriver Lauri Ylönen den känsla de varit ute efter.
När bandet fick se bilderna av scenen i Turin konstaterade de att den är väldigt stor. Men i stället för att utnyttja hela dess yta beslöt de sig för att spela nära varandra.
– För att understryka kemin mellan oss framför vi vår show i en triangelformation nästan på beröringsavstånd från varandra. Vi vill att det ska kännas som på våra vanliga spelningar men se bra ut i rutan, säger Lauri Ylönen.
Han säger att det är något helt annat att planera ett tv-framträdande än en livekonsert.
– Vi har ganska stor erfarenhet av att uppträda för en livepublik men att göra ett noggrant planerat tv-framträdande är någonting nytt för oss. För mig är det naturligt att sjunga till publiken men nu kommer en regissör och säger vilka kameror jag ska titta i och det gör att man måste förhålla sig på ett lite annat sätt.

Problemet med scenen

Han beskriver det som att göra en musikvideo live. Varje detalj i framträdandet är genomtänkt och det finns vissa moment som är lite farliga.
– När jag rör mig bak på scenen måste jag nästan springa för fullt för att hinna fram till kameran när refrängen börjar.
Orsaken till brådskan är scentekniskt krångel. På scenen finns en tekniskt avancerad "kinetisk sol" vars bågar är tänkta att kunna rotera i 360 grader så att artisten befinner sig inuti den. Ena sidan av konstruktionen består av LED-skärmar, den andra är svart med strålkastare. Problemet är att den inte kan vrida sig tillräckligt snabbt mellan de olika bidragen. För att det ska bli rättvist får därför inget bidrag utnyttja dess tekniska potential – i stället står den still som en mörk båge vänd med sin strålkastarsida mot publiken. De länder som byggt sin scenshow på denna teknik har därför varit tvungna att tänka om. Lyckligtvis har "solen" inte haft en så stor roll i The Rasmus scenshow.
– Jag skulle ha gått igenom den och det var tänkt att den skulle öppna sig. Nu är jag tvungen att gå runt den och därför måste jag springa lite fortare för att hinna från en plats till en annan.

Fått proffshjälp

Idén om att The Rasmus, ett av Finlands internationellt mest kända band, skulle delta i Eurovision föddes i juni för snart ett år sedan. Förberedelsetiden har alltså varit lång, bland annat i form av sånglektioner som Yle erbjöd alla artister som deltog i UMK.
– Det var med Aija Puurtinen som är ett proffs. Alltid finns det saker att förbättra och jag är ingen skolad sångare utan självlärd. På så kort tid hinner man inte ändra så mycket på teknik och manér man utvecklat genom åren. Jag har min egen stil att hålla huvudet snett och vända och vrida på kroppen på sätt som inte nödvändigtvis är den bästa ställningen att sjunga i. Där har hon kunnat ingripa och coacha lite.

Hur mår din röst nu?

– Helt bra. Nu har det varit väldigt mycket pratande med upp till trettio intervjuer om dagen och det anstränger rösten.
The Rasmus tävlar i torsdagskvällens semifinal då tio bidrag av arton går vidare till lördagens final. Vadslagningsbyråerna tror att The Rasmus tar sig till final, och det gör också Ylönen.
– Min känsla är att vi hör hemma där, att vi kan den grejen. Jag blir nog besviken om vi inte går vidare.

Kärlek till Ukraina

I år är ett speciellt Eurovisionsår, då ett av deltagarländerna befinner sig i fullt krig efter att ha invaderats av sitt grannland som uteslutits ur tävlingen. Ukraina är också den stora förhandsfavoriten för segern. Enligt Ylönen är det som händer i Ukraina närvarande på plats i Turin.
– Vi har pratat mycket om det och känslorna det väcker och jag tycker det är bra. Det är en sorglig sak men här är vi förenade i Europa och gör den här positiva grejen. Det är också ett sätt att stödja och skicka kärlek till Ukraina.
I veckan gjorde The Rasmus en gatuspelning tillsammans med Ukrainas Kalush Orchestra. The Rasmus sjöng det ukrainska bidraget Stefania och det ukrainska bandet spelade det finska bidraget på flöjt.
– Ukraina vinner säkert årets Eurovision, och det är ett bra sätt för Europas folk att visa sitt stöd för Ukraina genom att rösta på dem. Jag är inte säker på att de har den bästa låten men i det här världsläget skulle det kännas bra om Ukraina vann.
Lauri Ylönens egen favorit är Sveriges Cornelia Jakobs.
– Låten är bra och hennes framträdande tilltalar mig i sin personliga minimalism och småskalighet. De har valt en annan stil och gör det litet när många andra gör det stort. Det är genialt.

Jezebel

Finlands bidrag i årets Eurovision song contest.
Skrivet av Desmond Child och Lauri Ylönen.
Framförs av rockbandet The Rasmus bestående av Lauri Ylönen (sång), Eero Heinonen (bas), Aki Hakala (trummor), Emilia Suhonen (gitarr).
Scennumret har skapats av Fredrik Rydman (konstnärlig ledare), Ari Levelä (visuell huvuddesigner), Juhis Valtonen (flerkameraregi), Reija Wäre (koreografi–scenregi), Elina Lario, Teemu Muurimäki och Vesa Silver (scenkläder), Annastiina Paavola (biträdande producent), Matti Myllyaho (assisterande show-producent) och Anssi Autio (huvudproducent).
Tävlar i Turin, Italien, i semifinalen den 12 maj för att ta sig till finalen den 14 maj.

ANDRA LÄSER