Stora Bältbrons sidvindar kan bli kritiska – Danmark har investerat stort för att få ordna världens största cykellopp

Danmark har investerat tiotals miljoner euro för att få stå värd för starten till det legendariska cykelloppet Tour de France. En guldgruva, ansåg dåvarande näringsminister Rasmus Jarlov när Danmark ansökte om värdskapet.

Slovenen Tadej Pogacar (i mitten till höger). och hans stallkamrater under en träningsrunda i närheten av Köpenhamn. Pogacar har vunnit totalen i Tour de France två gånger i rad.
Två tredjedelar av invånarna i Köpenhamn pendlar med cykel, så det finns väl inget mer passande ställe att inleda världens största cykellopp Tour de France. Utom då Frankrike, förstås, men under de senaste åren har TdF-arrangörerna ASO ungefär vartannat år ordnat Tour de France-starten utanför landets gränser. För tio år sedan stod danska Herning värd för starten på Giro d'Italia, så helt unikt är det inte med ett stort etapplopp i Danmark.
Köpenhamn skulle stå värd för Grand Départ redan för ett år sedan, men då flyttades Tour de France-starten till Bretagne för att inte kollidera med herrarnas EM-slutspel i fotboll. Danmark lär ha investerat mer än 150 miljoner danska kronor (19,5 miljoner euro) i Tour de France-arrangemangen. Projektet har också fått kritik, men Danmark räknar optimistiskt med att värdskapet drar in hundratals miljoner euro på längre sikt. Dåvarande näringsminister Rasmus Jarlov kallade värdskapet för en guldgruva 2019, men de ekonomiska följderna av stora idrottsevenemang är sällan särskilt påtagliga.
Tour de France är stort i Danmark. Tio danskar deltar, bland dem fjolårstvåan Jonas Vingegaard, tidigare världsmästaren Mads Pedersen, Ronde van Vlaanderen-vinnaren Kasper Asgreen och Liège-Bastogne-Liège-vinnaren Jakob Fuglsang.

Överlevnadskamp

Danmark står värd för tre etapper. Ett klassiskt upplägg. Ett 13,2 km långt individuellt tempolopp under fredagen, i praktiken en prolog, som sannolikt avgör vem som får dra på sig den eftertraktade gula ledartröjan, maillot jaune, under de två följande dagarna. Tempospecialisten Filippo Ganna är en stor favorit, men en rouleur som Mads Pedersen, Kasper Asgreen, Wout van Aert eller Mathieu van der Poel kan mycket väl blanda om då det handlar om en så kort sträcka. En rouleur är en stark cyklist som kan hävda sig i olika typer av terräng.
Danmark har förberett sig för att stå värd för Tour de France.
I förhandsspekulationerna talas det alltid om sandvägarna, kullerstenarna och bergen – framför allt bergen. Under de senaste åren har Tour de France dock i praktiken oftast avgjorts under etapper som inte på förhand sett ut att vara utslagsgivande. Sidvind, regn och halka har ofta blivit ödesdigra för en del av favoriterna. Förra året var det slovenen Primož Roglič som kraschade under tredje etappen och drog på sig en knäskada. Också walesaren Geraint Thomas var ute efter en krasch.
De två följande, relativt flacka etapperna i Danmark ser ofarliga ut. Upplagt för sprintrarna att göra upp om etappsegrarna, men det kan bli kaotiskt under andra etappen från Roskilde till Nyborg då huvudklungan, peloton, tar sig över den nästan tjugo km långa Stora Bältbron. Sidvindarna kan splittra huvudklungan itu, det kan lätt uppstå luckor över en minut, vilket ingen av favoriterna i sammandraget har råd med. Det går inte att vinna Tour de France under etapperna som de här, men det går definitivt att förlora sina chanser till segern. För tillfället förutspås sydvästlig vind, det vill säga motvind, på 8–10 meter per sekund, enligt TV2:s prognos.
Hela den första veckan är i praktiken en överlevnadskamp för favoriterna i sammandraget. Den fjärde etappen mellan Dunkerque och Cascais kan också präglas av starka vindar. Den femte etappen från Lille till Arenberg är en hyllning till kullerstensklassikern Paris-Roubaix, med en del av samma ökända secteur pavé i omvänd riktning, fast bland annat femstjärniga Trouée d'Arenberg och Carrefour de l'Arbre saknas.
Rouleurs som Wout van Aert, Mathieu van der Poel och Kasper Asgreen stortrivs på pavé. Däremot är det helt fel omgivning för de stora favoriterna i sammandraget, bergsgetter som Primož Roglič, Tadej Pogačar och Jonas Vingegaard. Det är som att slänga in en konståkare i en ishockeymatch och se om den klarar sig i en period utan att bli sönderslagen. Favoriterna har allt att förlora och mycket lite att vinna under kullerstenssektorerna.

Senaste Tour de France-vinnarna

2021: Tadej Pogacar, Slovenien.
2020: Tadej Pogacar.
2019: Egan Bernal, Colombia.
2018: Geraint Thomas, Storbritannien.
2017: Chris Froome, Storbritannien.
2016: Chris Froome.
2015: Chris Froome.
2014: Vincenzo Nibali, Italien.
2013: Chris Froome.
2012: Bradley Wiggins, Storbritannien.
Källa: TT
Redan under sjunde etappen är bergsspecialisterna i sitt rätta element. Den sex kilometer långa klättringen mot La Planche des Belles Filles i Vogeserna har figurerat flera gånger i Tour de France sedan debuten 2012 – och precis som 2019 inkluderas en extra kilometer brant sandväg. En hyfsad uppvärmning inför Alperna, avstickaren till Schweiz och de första riktiga bergsetapperna.
Den tolfte etappen – på Frankrikes nationaldag 14 juli – ser ut att kunna bli en klassiker. Det är 165 km mellan Briançon och Alpe d'Huez – den mest berömda av alla klättringar som figurerat i Tour de France. Frankrikes Thibaut Pinot är på förhand dagens kanske största favorit – han har på förhand sagt att han inte är ute efter segern i sammandraget, utan enskilda etappsegrar. Roglič, Pogačar, Vingegaard och de andra favoriterna i sammandraget kommer förstås också att vara i rampljuset den här dagen, men möjligtvis är det en utbrytningsgrupp som tar hand om etappsegern medan favoriterna håller varandra i schack.

Poängtröjan för sprintrar

Segern i sammandraget är den största trofén i Tour de France, men det pågår samtidigt flera tävlingar parallellt som är värda att följa med. Endast en etappseger i Tour de France är mycket eftertraktad och största orsaken för stjärnor som Romain Bardet och Matej Mohorič att ens ställa upp. Sprintrarna – Caleb Ewan, Fabio Jakobsen och Dylan Groenewegen hör till de vassaste – är givetvis endast ute efter etappsegrar på de flacka etapper som avslutas med en klungspurt.
Poängtröjan – maillot vert – går till den som tar mest poäng i mellanspurter och slutspurter. Förra året spurtade Mark Cavendish hem fyra etappsegrar och lade vantarna på den gröna tröjan, men det är inte alltid som en sprinter tar hem poängtävlingen. De flacka etapperna ger mest poäng, men en rouleur som van Aert kan ta hem en drös med poäng under en längre utbrytning.
Jumbo-Visma-stallets Jonas Vingegaard är den danska publikens största hopp.
Bergspriströjan – maillot à pois rouges – delas ut till den som tar mest poäng under bergsetapperna. Förra året tog Pogačar oavsiktligt hem bergspriströjan samtidigt som han vann totalen, vilket har lett till att Tour de France-arrangörerna justerat reglerna lite grann. Thibaut Pinot är den klara favoriten den här gången.
Favoriterna i sammandraget ser framför allt till sina rivaler. Etappsegrarna har bara sekundär betydelse för dem, fast det utdelas 10, 6 och 4 bonussekunder till topp tre på varje etapp frånsett de individuella tempoetapperna.
Efter Alperna blir det Pyrenéerna. Inte Col du Tourmalet, men bland annat kända Tour de France-berg som Peyragudes, Col d'Aubisque och Hautacam. Avslutningen mot Peyragudes går längs med en landningsbana, som stiger med hela 16 procent mot slutet.
Trenden har gått mot färre individuella tempolopp, men den här gången avslutas Tour de France med 40 km mot klockan från Lacapelle-Marival till Rocamadour. Det var 2020 som Roglic på ett oförglömligt sätt förlorade en klar ledning och totalsegern till Tadej Pogacar under den avslutande tempoetappen. Den 21:a och sista etappen i Paris är traditionellt en uppgörelse för sprintrarna.

Slovensk favorit

Slovenen Pogačar är klar favorit i sammandraget efter två raka segrar i Tour de France. Det är upplagt för en kamp mellan UAE Emirates-stallets Pogačar och de två starkaste lagen – Jumbo-Visma och Team Ineos. Primož Roglič är i utgångsläget Jumbo-Vismas bästa chans till seger i totalen, men efter att Roglič tvingades avbryta förra året klev stallkamraten Jonas Vingegaard fram och tog andra plats.
Ineos vann sju segrar 2012–2019, men det har varit magrare under de senaste åren. Den här gången har Ineos tre starka kort: Geraint Thomas, vinnare av Tour de France 2018, och färsk vinnare av etapploppet Tour de Suisse i juni, colombianen Daníel Martinez samt britten Adam Yates. Det är förstås en balansgång i sig att ha flera segrarkandidater i samma lag, men Ineos har lyckats med det förut. Bora-Hansgrohes rysse Alexander Vlasov är en annan som kan blanda sig i striden om de slutliga podiumplaceringarna i Paris.
Vlasov låg i ledningen i Tour de Suisse innan han testade positivt för covid-19. Tour de Suisse slutade i kaotiska tecken då flera stall drog sig helt ur, vilket medför att covid-19 fortfarande kastar en lång skugga också över Tour de France.
Det är förstås svårt att veta exakt var alla favoriterna egentligen står, eftersom de som vanligt undvikit varandra inför Tour de France. Geraint Thomas segrade i Tour de Suisse, samtidigt som Roglič och Vingegaard tog första och andra plats i Critérium du Dauphiné, medan Pogačar dominerade i hemlandet i Slovenien runt.
Dopning är förstås alltid ett aktuellt samtalsämne i proffscykling. Inför Tour de France-starten utförde fransk polis en gryningsräd hemma hos stallet Bahrain-Victorious ryttare och personal. Det verkar vara någonting hos Bahrain-Victorious som väcker myndigheternas misstankar, för stallet utsattes för en räd också under förra årets Tour de France.

ANDRA LÄSER