Seglaren Ville Norra: ”Asteria byggdes med säkerheten först – hur kunde det här hända?”

Det var en chock att båten sjönk på bara fem minuter, säger teammedlemmen och seglaren Ville Norra om Tapio Lehtinens skeppsbrott under Golden Globe Race.

Ville Norra uppe i masten på Asteria, förbereder båten för Golden Globe Race i avfärdshamnen Les Sables-d'Olonne i Frankrike.
Heidi Herrmannheidi.herrmann@hbl.fi
19.11.2022 13:12 UPPDATERAD 19.11.2022 13:45
Ville Norra har seglat i Tapio Lehtinens team sedan 2019.
När vi gör intervjun har tävlingsarrangören precis meddelat att Tapio Lehtinen är i trygghet på ett fraktfartyg.
– Det jag känner är lättnad, självklart, kommenterar Ville Norra.
Han har likt de elva andra medlemmarna i seglingsteamet spänt följt med nyheterna från Indiska oceanen. Tapio Lehtinens segelbåt Asteria sjönk knappt 800 km från den afrikanska kontinentens sydspets på fredagen. 
Den 64-årige Lehtinen deltog i tävlingen Golden Globe Race, där deltagarna seglar ensamma runt jorden och tillbaka till Frankrike. Startskottet gick i hamnen Les Sables-d'Olonne den 4 september.
Läs också: Tapio Lehtinen har räddats – han är ombord på ett lastfartyg
Enligt uppgifter från Lehtinen hade båten Asteria börjat ta in vatten och den sjönk bara några minuter senare, med aktern först. Lehtinen skickade nödsignalen klockan 08.54 finsk tid, på fredagsmorgonen.
Att båten sjönk på bara fem minuter gör Ville Norra förundrad.
– Hur var det möjligt? Asteria var en mycket sjöduglig båt och gjord för att vara väldigt säker, så det är det som alla undrar: Hur kunde det hända? Den hade hållit för en kullerbytta därute.
– För att kunna sjunka så måste den ha tagit in vatten och för att den ska ta in vatten så måste den ha fått ett hål i botten, mer än så kan jag inte säga.
Tapio Lehtinen vinkar adjö när han lämnar Les Sables-d'Olonne, den 4 septemer 2022. 

Hur behåller man lugnet då man skumpar omkring på en räddningsflotte ensam på Indiska oceanen?

– Det finns kurser där man ligger på en räddningsflotte en hel natt och vårt team ska delta i en sådan kurs i vinter. Men en kurs är alltid en kurs, du vet att här prövar vi nu lite... Jag vet inte hur jag skulle reagera, förhoppningsvis skulle jag hållas lugn.
Chocken över de första nyheterna om Tapio Lehtinens skeppsbrott lade sig när Lehtinen via satellittelefonen kunde meddela att han tagit sig i trygghet på en räddningsflotte.
– Tapio skickade meddelanden på Tapios vis, att han beundrade solnedgången och stjärnorna på himlen och albatrosserna som flög över honom, helt enkelt njöt av den sista natten ute till havs.
– Det lönar sig inte att förhålla sig till läget med ett större allvar än situationen kräver och humor hjälper alltid, sammanfattar Ville Norra Lehtinens inställning.
Den cirka 12 meter, 36 fot, långa båten Asteria byggdes av glasfiber redan 1965 men i praktiken gjordes den om helt och hållet inför en tävling år 2018.
Innan start bjöd Tapio Lehtinen in ett filmteam att titta in i båten som nu sjunkit. Ovan kan du se videon.
– Den byggdes inte så som man ofta bygger tävlingsbåtar, det vill säga att man optimerar vikten, utan det var säkerheten först. En klassisk, väldigt säker segelbåt. Det gör det hela så förbryllande. 
I september ska Tapio Lehtinen tillsammans med sitt 12-manna team delta i Ocean Globe Race, 50-årstävlingen av det första Whitbread Round The World Race, som även det är en seglats runt jorden. Ville Norra är precis på väg till båtvarvet när HBL når honom.
– Svårt att säga hur det här kommer att påverka teamet. På något sätt påverkar det säkert Tapio, det är ju en kraftig upplevelse. Nu kommer han ju hem tidigare och kan delta i förberedelserna.
Tapio Lehtinen lär ska ha vaknat till att det kom in vatten i båten. Han har iskalla nerver och drabbas inte av panik, säger Ville Norra.
– Som seglare är Tapio oerhört erfaren,  konservativ och trygghetssökande, men även en hård tävlande: Vi gör det på allvar och så snabbt det bara går, men med säkerheten först.

Vad tänker du säga till honom?

– Välkommen hem, här väntar vi.

ANDRA LÄSER