Organisation varnar för romantiserad bild av tobak på sociala medier – vill höja åldersgränsen

Tobaksprodukter i idylliska miljöer på sociala medier kan locka unga att börja röka, varnar Finlands Ash.

Finlands Ash varnar för en romantiserad bild av tobaksprodukter på sociala medier.
26.05.2020 16:10 UPPDATERAD 26.05.2020 16:18
Hälsoorganisationen Finlands Ash vill höja åldersgränsen för cigaretter till 20 år. Enligt en undersökning som gjorts av Taloustutkimus stöder två tredjedelar av finländarna förslaget.
Under de senaste åren har rökning minskat i alla åldersgrupper, men av unga mellan 14 och 18 år röker ändå nästan var tionde.
Mervi Hara som är verksamhetsledare för Finlands Ash säger i ett pressmeddelande att tobaksindustrin når de unga bättre än någonsin.
"Influerare på sociala medier värvas av tobaksindustrin och för fram produkterna i sina kanaler", säger hon.
Enligt organisationen lockas unga av bilder av trendiga människor i vackra miljöer med nikotinprodukter utplacerade. Den romantiserade bilden gäller också snus.

ANDRA LÄSER