Faradays bur räddar passagerarna

Bilens metallskal utgör en så kallad Faradays bur som på grund av sin ledningsförmåga gör att det elektriska fältet inne i buren är noll, oberoende av vad det är utanför.

Birger Bäckman undrar (HBL Debatt 7.7) om moderna bilar är säkra vid åska och huruvida däcken isolerar tillräckligt väl vid blixtnedslag. I själva verket har däcken väldigt liten inverkan på om bilen är säker eller inte. Bilens metallskal utgör en så kallad Faradays bur som på grund av sin ledningsförmåga gör att det elektriska fältet inne i buren är noll, oberoende av vad det är utanför. Allra bäst vore det om bilen skulle jordas, det vill säga att bilskrovet kopplades direkt till marken, men stålarmerade våta bildäck leder nog tillräckligt bra vid så pass höga potentialskillnader som uppstår vid blixtnedslag. Själva bilen kan ju ta skada då blixten slår, men passagerarna torde vara säkra.
Om man kör en cabriolet så är situationen förstås en annan eftersom man då inte är helt skyddad av Faradaysburen.

Johan Lindén,

docent, lektor i fysik, Åbo

ANDRA LÄSER