Svårt att hålla nyårslöftet? Här är psykologens bästa tips

På nyårsafton lovar vi vitt och brett att vi ska bli bättre människor. Gå ner i vikt, cykla till jobbet eller ha bättre disciplin med mobilen.– Ta hjälp av dina vänner för att lyckas, tipsar psykologiprofessorn Per Kristensson.

Enligt ett svenskt forskningsprojekt avger omkring var femte kvinna och var åttonde man ett nyårslöfte på nyårsafton. Hur många som håller sina löften är svårare att svara på. En amerikansk studie säger att 46 procent gör det efter ett halvt år. Andra säger en av tio.

Men en sak är klar. Alla klarar det inte och ska man lyckas krävs mer än bara ett löfte. Man behöver en plan, en tydlig strategi.

Per Kristensson, professor i psykologi vid Karlstads universitet, forskar bland annat om vad som verkligen får människor att ändra beteende. Enligt honom är det flera faktorer som avgör om vi ska lyckas att förändra invanda mönster och bryta våra ovanor.

Faktor ett: Människor runt omkring dig

– En viktig faktor kallar jag "sociala bevis". Det vill säga, om jag ser på andra runt omkring mig och det som andra gör, är det lättare för mig att göra det.

Bäst är enligt Per Kristensson att inspireras av människor som redan gör det som du vill göra. Gå med i en träningsgrupp om du vill träna mer, en läsecirkel om du vill läsa fler böcker. Det sociala trycket är en stark och i många fall avgörande motivation.

– Dra nytta av den lockelse och det tryck som andras intresse skapar, säger Kristensson.

Faktor två: Signalera dina mål

En annan viktig faktor är att det man lovar ska vara synligt. Skicka ut signaler. Byt ut portföljen mot en gymväska, bilen mot en cykel. Se till att andra ser. Det ska inte vara något hemligt. Ska du lyckas mår du bra av att berätta för släkt och vänner vad det är du tänker göra.

– Att gå ner i vikt är något som människor runt omkring märker. Det gör det lättare. Om det handlar om att ta tag i pensionssparandet kan det vara svårare, för det är det ingen annan som ser.

Faktor tre: Etikettera dig själv

Den tredje faktorn handlar om hur vi ser på oss själva. Per Kristensson kallar det etikettering.

– Om vi ser på oss själva som klimatsmarta eller som joggare hjälper det oss att leva upp till den bilden, säger han.

Så bestäm dig för att du är en nykterist, en bokslukare eller en miljövän.

Några bonusförslag

• Förakta inte pengar som motivation. De flesta nyårslöften handlar inte om pengar, men till exempel att sluta röka ger också en ekonomisk vinst. Tänk på vad du kan göra med pengarna.

• Sätt upp korta mål som gör att dina framsteg synliga för dig själv. Sätt ett mål för hur mycket du ska gå ner till den 15 januari. Och sedan ett nytt mål till månadsskiftet till februari. Då blir det synligt när du lyckas.

• Tjuvstarta. Det svåraste med ett nyårslöfte är att komma i gång. Så om du startar innan du avger löftet är chansen större att det håller hela vägen.

• Ta hjälp av nyår. När du lovar saker på nyår är det ingen som frågar varför. Skulle du avge samma löfte vid en annan tid på året är folk nyfikna och du måste motivera dig.

Åtta råd för att lyckas med ditt nyårslöfte

1. Planera – ha en konkret plan

Säg inte: Bara jag lovar så kommer det att gå bra. Säg: Jag vill det här, därför gör jag så här.

2. Sätt upp tydliga mål – mätbara och specifika

Säg inte: Jag ska gå ner i vikt. Säg: Jag ska gå ner fem kilo.

3. Sätt upp realistiska mål – inte för höga och inte för långt fram

Säg inte: Jag ska gå ner 30 kilo till badsäsongen. Säg: Till den 15 januari ska jag gå ner ett halvt kilo och sedan till den 31 januari ska jag ha gått ner ytterligare ett halvt.

4. Ta bakslag med ro – svälj förtreten och börja om

Säg inte: Nu bröt jag löftet, nu struntar jag i det här. Säg: Det var ett misstag, men nu startar jag om och fortsätter.

5. Berätta för andra – de hjälper dig att stå fast

Säg inte: Det här håller jag för mig själv. Säg: Hallå hela släkten, lyssna på mig.

6. Genomför löftet tillsammans med andra – så startade Viktväktarna

Säg inte: Jag ska klara det här själv. Säg: Vilka kan jag göra det här tillsammans med?

7. Sätt etikett på dig själv – vem vill du vara?

Säg inte: Jag är en rökare som försöker sluta, Säg: Jag är en icke-rökare – och hör sen.

8. Smygstarta – du borde redan vara i gång

Säg inte: På nyårsdag kör jag. Säg: På nyårsafton ska jag lova, men jag börjar redan i mitten av december.

ANDRA LÄSER