Här är de värsta fortkörningarna i sommar

Medelålders män som kör mycket, så beskriver polisen dem som blir fast för lindrig fortkörning. Däremot är det främst unga förare som gör sig skyldiga till grov fortkörning. Varje vecka kör flera personer dubbelt så fort än vad som är tillåtet.

Den gemensamma faktorn för grova fortkörningar är att de ofta körs sent på kvällen eller på natten. I grova fortkörningar är alkohol eller droger inblandade, vilket det sällan är vid lindriga fortkörningar.
En motorcyklist född 2000 körde 175 kilometer i timmen på Dragsfjärdsvägen på Kimitoön förra torsdagen. Dagen efter åkte en bilförare fast för fortkörning på samma väg. Då var hastigheten 115 kilometer i timmen, på ett vägavsnitt där begränsningen var 60 kilometer i timmen.
– Tyvärr rapporteras det varje vecka om personer som kört över hundra kilometer för fort. Det är otroligt farligt och föraren gör sig alltid skyldig till grovt äventyrande av trafiksäkerheten och körkortet läggs till hyllan för flera månader, säger överkommissarie Dennis Pasterstein, chef för Polisens trafiksäkerhetscentral.
Polisen registrerar enligt Pasterstein 10 000–20 000 fortkörningar per månad. De flesta av de grova fortkörningarna noteras under sommaren, från maj till augusti, då vägarna är torra och det är ljust ute.
Finns det en viss tid på dygnet då folk blir fast för fortkörning?
– Självklart finns det undantag, men enligt statistik från automatövervakningen sker flest antal lindriga fortkörningar mellan tre och fem på eftermiddagen, eftersom det är mycket trafik efter arbetsdagen. Grov fortkörning sker då trafiken lättat på kvällen och på småtimmarna, speciellt på sommaren. Få grova fortkörningar sker mellan sex på morgonen och tre på eftermiddagen.

De värsta fortkörningarna i sommar

20.7: I Rovaniemi körde en 17-årig person 148 km/h där den tillåtna hastigheten var 80 km/h. Personen hade fått sitt körkort med undantagstillstånd, men nu fick föraren körförbud.
18.7: En 20-åring körde mer än dubbelt för fort på ett område med hastighetsbegränsningen 80 km/h i Tavastehus.
14.7 En drygt tjugo år gammal person körde motorcykel på Kimitoön med en hastighet på 175 km/h. Hastighetsbegränsningen på sträckan var 80 km/h.
6.7: I Helsingfors samt i Esbo körde en man nästan 240 km/h med motorcykel där tillåtna hastigheten är 120 km/h. Senare körde motorcyklisten 200 km/h på område med en hastighetsbegränsning på 60 km/h.
24.6: I Idensalmi körde en ung man 89 km/h på en väg med hastighetsbegränsning 40 km/h.
12.6: En 17-åring körde 125 km/h på en väg med hastighetsbegränsning 50 km/h i Salo.
11.6: Under en lördagskväll i Kemi körde en ung man 93 km/h där det tillåtna hastigheten var 40 km/h.
10.6: En 30-årig man på motorcykel flydde från polisen i Forssa. Han körde 144 km/h på en väg med en hastighetsbegränsning på 60 km/h.
8.6: En 34-årig taxiförare körde 100 km/h på en väg med hastighetsbegränsning 50 km/h i Helsingfors. I bilen fanns även tre passagerare.
3.6: I Vittis körde en drygt 20-årig person dubbelt snabbare än tillåtet på ett område med hastighetsbegränsning 50 km/h.
Förare misstänkts ofta för grovt äventyrande av trafiksäkerheten, men rattfylleri, straffbart bruk av narkotika samt förande av fortskaffningsmedel utan behörighet förekommer också.
Källa: Polisen

Vem gör sig skyldig till fortkörning?

– Det beror på hur man jämför. De som till antalet kör för fort är medelålders män, i åldern fyrtio till femtiofem år. Om man jämför antalet fortkörningar med antalet kilometer personen kör, så är det främst unga män mellan sjutton och tjugoett som kör för fort, säger han.
Han förklarar att unga inte kör inte lika mycket eftersom de sällan kör i sitt jobb, men gör det i stället på sin fritid för nöjes skull. Medelåldersmännen kör klart mer på jobbet. Då man kör mycket sker det misstag ibland.

Ouppmärksamhet, tidsbrist eller nöje

Det finns flera olika orsaker till att folk kör för fort: en del har inte noterat hastighetsbegränsningen, medan andra har bråttom till båten, arbetet eller till hobbyn. Många av de lindrigare fortkörningarna handlar även om att man kör för fort oavsiktligt.
– En del ställer in farthållaren på 110 kilometer i timmen då hastighetsbegränsningen är 100 kilometer i timmen. Då hastighetsbegränsningen sedan ändrar till åttio och föraren inte märker det kan det bli dyra dagsböter om man kör över tjugo kilometer i timmen för fort.
För vissa är det ett levnadssätt att alltid köra en aning för fort.
En tredje orsak är att folk längtar efter spänning och har en tävlingsinstinkt.
– Föraren vill testa fordonets kraft, men vägnätet är inte rätt plats för det. Om man vill köra så hårt man bara vågar måste man ta sig till skilda körbanor som är stängda för övrig trafik.
Det är främst sportiga bilar av tyska tillverkare som registreras på polisens automatövervakningen. Pasterstein säger att en fortkörningsbot kan vara allt från tvåhundra till flera tusen euro, beroende på ens nettoinkomster.
– Vissa tror att man sparar tid med att köra för fort, men den tid man vinner på att köra för fort är minimal. Det gäller speciellt i Helsingfors och huvudstadsregionen där trafikstockningar och trafikljus sakta ner trafiken.

Fortkörning farligast i tätorter

Enligt Pasterstein är det farligare att köra åttio kilometer i timmen på ett område med hastighetsbegränsning på trettio kilometer i timmen, än att köra femtio kilometer för fort på motorvägen.
Förklaringen är att man i tätorter riskerar flera personers säkerhet, speciellt om det finns många fotgängare och cyklister i närheten. På motorvägen är man främst är en fara för sig själv.
– Trots det här är alla grova fortkörningar otroligt farliga och för dem blir det hårda påföljder som böter eller fängelse. Dessutom får föraren körförbud.

Är det ofta samma personer som får böter eller lär sig folk av sina misstag?

– Det finns de som kör för fort ofta. För vissa är det ett levnadssätt att alltid köra en aning för fort ,och alltid vara på gränsen till att få en avgift för trafikförseelse eller dagsböter.

ANDRA LÄSER