Fartyget Ever Given som strandade i Suezkanalen hålls kvar av Egypten

Fartygen glider återigen genom Suezkanalen – men för det tidigare grundstötta containerfartyget Ever Given, som blockerade kanalen i nära en vecka, är det fortfarande stopp. Egyptiska myndigheter vägrar släppa iväg bjässen.

Det gigantiska fraktfartyget Ever Given bogserat ut ur Suezkanalen efter att ha grävts loss den 29 mars. Fartyget har dock fortfarande inte fått lämna Egypten.
Egypten kräver att Ever Givens ägare betalar ekonomisk ersättning och vill att den pågående utredningen ska färdigställas innan fartyget får åka vidare.
– Fartyget kommer vara kvar här fram tills att utredningarna är klara och ersättning har betalats, säger den egyptiska kanalmyndighetens ordförande Osama Rabie, till egyptisk statlig tv, rapporterar The Wall Street Journal.
Tidigare har myndigheten meddelat att slutsatserna i utredningen kring grundstötningen ska presenteras inom kort.

Vill ha ersättning

Osama Rabie sade i förra veckan att ägarna kommer att krävas på motsvarande 850 miljoner euro för de kostnader och förluster som myndigheten uppskattar att kanalstoppet i slutet av mars orsakade. Stoppet resulterade i att totalt 422 fartyg låg på kö i kanalens båda ändar.
– Vi hoppas på en snabb uppgörelse. I samma minut som de går med på att betala kompensation kommer fartyget tillåtas att åka, säger Rabie.
Kanalmyndigheterna har inte uppgett hur man kommit fram till siffran 850 miljoner. Enligt ett brittisk analysföretag gick egyptiska staten miste om över 80 miljoner euro enbart i uteblivna transportavgifter, men myndigheterna säger sig kunna få tillbaka detta.
Ever Givens japanska ägare Shoei Kisen Kaisha Ltd säger att man ännu inte har fått ett formellt krav från egyptiska myndigheter om att företaget måste gå med på att betala för att fartyget ska släppas iväg.
Fortsatta problem
– Det stämmer att vi håller på att förhandla med dem, säger företagets talesperson Ryu Murakoshi, till The Wall Street Journal.
Danska Maersk, världens största transport- och logistikkoncern, varnar samtidigt för att problemen på Suezkanalen kommer att fortsätta i flera veckor till, rapporterar Financial Times.
– Vi kommer se krusningseffekterna av det här ända in i andra halvan av maj, säger Lars Mikael Jensen, chef för företagets havstrafik.
Det krävdes ett enormt grävarbete och bogserbåtar för att få loss det 400 meter långa fraktfartyget efter att det grundstötte, lade sig på tvären och täppte till kanalen. Vissa rederier skickade sina fartyg runt Godahoppsudden i stället, en flera veckor längre rutt.

Fartyg på tvären

Det 400 meter långa containerfartyget Ever Given, lastat med cirka 200 000 ton gods, drogs loss måndagen den 29 mars. Då hade fartyget blockerat Suezkanalen sedan tisdagen den 23 mars. Kanalen är en av världens viktigaste farleder för sjöfrakt.
Under en sandstorm kilade fartyget fast sig i sandstranden längs kanalen.
Suezkanalen är en sjöfarled som förbinder Medelhavet och Röda havet, och gör det möjligt att färdas mellan Europa och Asien utan att runda Afrika.
I snitt passerar 1 550 fartyg genom kanalen varje månad (under 2020 sammanlagt 18 597 fartyg).
Bulkfartyg står för omkring 30 procent av transporterna, följt av containerfartyg, som står för 25 procent. Oljetankrar står för 15 procent.
Enligt Göteborgs hamn kommer det att ta veckor, och till och med månader, innan förseningarna som stoppet inneburit kan tas igen.
Källa: Reuters, AFP, Göteborgs hamn

ANDRA LÄSER