Abba och stilen – teatrala modelejon?

Abbas fantasifulla scenkläder fortsätter att eka i populärkulturen. Men när det begav sig var modeeliten inte särskilt imponerad.– Björn sa "nothing is too wild", och det har han fått ångra, säger designern Owe Sandström.

I Australien fick Abba smeknamnet "The white group" efter bandets vita scenklädsel. Arkivbild.
Kroppstrumpor och strutsplymer. Handslipade kristaller och kortkort. Reptilfjäll och volanger i regnbågens färger. "More is more", löd devisen när Abba klev upp på scen.
För det är inte bara musiken som satt spår i kulturen – likaså kvartettens klädsel.
– Från början var jag utskrattad. "Herregud, vad gör han – katter, paljetter och glitter." I dag är scenkläderna försäkrade för miljonbelopp, och klassas som svenska nationalklenoder, säger Owe Sandström, som designade Abbas scenkläder från början till slut.
Den svenska designern fångade Abbas intresse under Melodifestivalen 1973 då han låg bakom vinnande Maltas (en duo bestående av Claes af Geijerstam och Göran Fristorp) scenkläder – med inbyggd belysning. Ett banbrytande tilltag som blev början på ett livslångt samarbete.

"Made in Sweden"

Året därpå, 1974, kammade Abba hem hela Eurovision Song Contest med "Waterloo" och cirkusen drog igång på allvar.
I finalen av Eurovision 1974 gick Abba in med inställningen "även om vi förlorar ska folk komma ihåg hur vi såg ut", berättar kostymören Ingmarie Halling. Arkivbild.
– Jag var i Indien och köpte tyger när Stikkan Anderson ringde till mig och sa: "Owe, du måste komma hem. Nu ska vi göra video med Abba. Den ska heta 'Abba: Made in Sweden for export' och det måste vara helt nya kostymer."
Sagt och gjort. Owe satte sig på planet hem, och i studion i Stockholm samlades gänget för att spåna fram den rätta looken. Ett detaljarbete som alltid utfördes med mycket tanke bakom. För scenkläderna representerade inte bara Abba – de representerade även Sverige i världen.
Abbas stilsäkraste medlem, Anni-Frid Lyngstad, föreslog ett plagg med en gul fantasitiger på, baserad på lejonen i Förbjudna staden i Kina.
– Då hoppade min bruna burmeskatt Edjaga upp på skräddarbordet och tryckte sitt panterhuvud mot Agnethas arm och jag sa "tänk er tjejer, i stället för rosa pantern gör vi blå pantern". Och plötsligt hade vi en blå panter och en gul katt, som råkade vara de svenska nationalfärgerna, berättar Owe Sandström.
Så föddes Abbas ikoniska kattklänningar – med avdragbar långkjol och lårhöga stövlar – använda både på scen och i pressmaterial.

TT: Hur utvecklades scenkläderna med tiden?

– Det blev högre och högre krav på att det skulle vara mer stilenligt och mer avancerat. Kvicka byten, hålla temat, oerhört välskräddat och hålla för påfrestningarna, säger Owe Sandström.

Inget modefenomen

Genom åren har Abbas stil parafraserats flitigt, men när det begav sig imponerade scenklädseln inte på modeeliten.
– Abba stod inte högt i kurs. Men till deras försvar lyckades Owe Sandström utveckla en mycket egen stil åt dem, som faktiskt har fått kredd långt senare, säger modejournalisten Lotta Lewenhaupt till TT och fortsätter:
– Man uttalade någonting som närmade sig mer teatrala kläder, än om du tittar på den allmänna musikscenen.
Nej, Abba var inget chockerande modefenomen. I gayvärlden däremot gick scendräkterna hem från start. Även på film förekommer stilen långt efter att Abba hängt kostymerna på galgen – i allt från "Muriels bröllop" till senaste "Mamma mia"-filmen.
Numera är designen skyddad, och upphovsrättlagen gäller 70 år efter designerns död. Trots det turnerar otaliga coverband världen över i piratkopierade Abba-kläder. Dräkterna har även ekat legalt i popvärlden, och inte minst influerat Madonnas utstyrsel när hon släppte Abba-samplande låten "Hung up" 2005.

ANDRA LÄSER