Ljuskonstfestivalen Lux ser annorlunda ut i år – med rekordmånga verk

Den 5 till 9 januari 2022 är det dags igen: Lux är tillbaka i Helsingfors.

Ett så kallat "satellitkonstverk" ställdes ut för första gången på Högholmen under vintern 2019. Även då samlade man in pengar till förmån för snöleoparden.
Flera verk som aldrig hann se dagens ljus – eller snarare kvällens mörker – under den inställda Lux-festivalen i fjol kommer kunna beskådas i år. Årets upplaga av festivalen har därför rekordmånga verk att visa upp.
– Förväntningarna är höga. Nu har vi förberett oss i två år för något vi vanligtvis brukar förbereda ett år, säger kuratorn och ljusplaneraren Lari Suominen som kuraterat största delen av programmet under festivalen.
Under tidigare år har ljuskonstfestivalen bestått av en enhetlig rutt och enstaka utspridda konstverk som kallats "satelliter". I år har man skapat två helheter som man kallar Lux1 och Lux2.

Ljuskonstfestivalen Lux

Består i år av omkring 30 verk indelade i två helheter: Lux1 kring Djurgårdsområdet och Lux2 från centrum till östra och norra Helsingfors.
Programmet för 2022 har kurerats av Lari Suominen, Ilkka Paloniemi, Christina Dvinge, Petra Martinez, Finlands ljuskonstförening FLASH och Juha Rouhikoski.
Juha Rouhikoski är ny konstnärlig ledare för Lux Helsinki. Han kommer att ta över ansvaret som kurator under kommande år.
Lux meddelar i ett pressmeddelande att festivalen beaktar rådande myndighetsrekommendationer för coronapandemin.
Lux1 består av tio verk i bland annat Tölö, Berghäll och Böle. Ett av verken är ett norrsken skapat med laserteknik över Olympiastadion, av den schweiziska konstnären Dan Acher.
– Det lönar sig inte att tänka att man hinner se allt på samma kväll. Lux1 är ett bra kvällsprogram, men jag skulle reservera två eller tre kvällar för att hinna se alla verk, säger Suominen.
Lux2 består i sin tur av utspridda verk i omkring 20 stadsdelar: på kartan ser man att ett finns i Gamlas, tre i östra centrum, ett i Nordsjö och ett i Malm. Jari Vuorinens installation HAPPI finns på Hanaholmen. Verket visar en kolhög som får ge vika för en ny stadsbild.
Konstnären Dan Achers norrskenskonstverk Borealis har visats i London år 2019.

Klimatkris som röd tråd

Suominen berättar att klimatet är ett tema som återkommer under festivalen, trots att det inte ingått i planeringen.
– Flera av årets konstnärer kommenterar klimatförändringen och hur vår planet mår just nu. Det är inte ett medvetet val, men jag respekterar att konstnärerna har velat lyfta en så viktig fråga.
Festivalen är liksom tidigare år avgiftsfri, med undantag för fyra verk som ställs ut på Högholmen där inträdet ingår i den normala inträdesavgiften till djurparken. För varje biljett och besök med årskort doneras en euro till arbetet för att skydda snöleoparden. De insamlade medlen går till organisationen Snow Leopard Trust.
Ville Aaltos ljudinstallation är intressant och passar bra på Högholmen. Det är fyra ljudinstallationer där han imiterar fågelsång via en syntetisator.
Lux skriver i ett pressmeddelande att festivalen under de senaste åren haft över en halv miljon besökare.
ANDRA LÄSER