VR köper närtåg för en kvarts miljard

VR:s nya närtåg, som sätts i trafik 2026, ger plats för fler cyklar och bättre möjlighet till distansarbete. Den schweiziska leverantörens kunskap om vintertrafik vägde tungt.

Skiss av VR:s nya närtåg som sätts i trafik våren 2026. Testkörningar inleds 2024.
Patrik Haraldpatrik.harald@hbl.fi
29.11.2022 16:06
Det är schweiziska Stadler som ska leverera VR:s nya närtåg som sätts i trafik våren 2026. I beställningen, värd 250 miljoner euro, ingår 20 tågset som vardera består av fyra vagnar.
Att VR beställer nya närtåg beror på att de äldsta som nu är i trafik börjar vara vid slutet av sin livscykel. Dessa så kallade SM2-tåg byggdes 1975-1981 hos Valmet i Tammerfors.
De här SM2-tågen ersätts av VR:s lite nyare SM4-tåg från åren 1999-2005. Dessa ska i sin tur ersättas av de tåg som nu har beställts.
Den här SM2-tågtypen, som byggdes 1975-1981, har gjort sitt och ska tas ur trafik.
Tåg av typen SM4 byggdes under åren 1999-2005. De ersätter de äldre SM2-tågen när dessa tas ur trafik.
De nya tågen sätts in på rutterna från Helsingfors till Tammerfors och Lahtis. Det är tågens höga topphastighet, 160 kilometer i timmen, som gör att VR väljer att placera dem på de längre sträckorna.

Har lyssnat på passagerarna

Förutom Stadler deltog fem andra tågtillverkare i VR:s anbudstävlan, inklusive inhemska Škoda Transtech med fabrik i Otanmäki i Kajana.
Att valet föll på Stadler motiverar VR:s vd Elisa Markula med priset och kvaliteten. På de här punkterna var det schweiziska företaget enligt henne överlägset.
– För VR är energieffektivitet viktigt och här hade Stadler en klar fördel.
VR:s vd Elisa Markula och Stadlers vice vd Ansgar Brockmeyer berättade om de nya närtågen på tisdagen.  
De nya tågen är 50 procent mer energieffektiva än nuvarande närtåg. Som en annan fördel nämner Markula det schweiziska bolagets erfarenhet av vinterväder. Dessutom kunde Stadler lova en relativt snabb leverans.
Markula säger att valet av leverantör till stor del har styrts utifrån önskemål från passagerarna och de anställda.
– Kunderna har bland annat efterlyst bättre möjlighet till distansarbete och plats för fler cyklar ombord.
I båda ändarna av de nya tågseten finns tysta utrymmen anpassade för distansarbete. Där finns säten med hopfällbara bord, usb- och eluttag för laddning samt wifi.
– Bekvämlighet är en drivkraft som ska få resandet att öka igen efter nedgången i samband med pandemin.
Tysta utrymmen med hopfällbara arbetsbord, eluttag och wifi ger möjlighet till distansarbete. Skiss av de nya tågvagnarna som sätts i trafik 2026.
Inredningen i vagnarna går att bygga om så att till exempel antalet cykelplatser kan ökas till somrarna. Totalt betyder det upp till 24 cykelplatser per tåg, eller det dubbla om man kör med två tåg hopkopplade.
Joonas Roivainen, direktör med ansvar för VR:s materiel, ser energieffektiviteten som den största skillnaden mellan de nya och äldre tågen.
– En sak jag själv gillar i egenskap av passagerare är de dynamiska systemen för passagerarinformation. När ett tåg närmar sig kan man se var det finns lediga platser och vilka delar som är fullsatta, säger Roivainen.

160 kilometer i timmen

I affären ingår 20 tågset som vartdera omfattar fyra vagnar.
Antal sittplatser per tågset: 348, varav 32 med bord.
Ståplatser: 440, (4 per kvadratmeter).
Längd: 106,4 meter, bredd: 3,2 meter, höjd: 4,3 meter.
Maxhastighet: 160 kilometer i timmen.

Möjligheter att öka närtrafiken

Affären ger VR option på ytterligare 50 tåg. Enligt Elisa Markula innebär det en möjlighet att utvidga VR:s närtrafik till nya rutter.
– Så snart sträckan Helsingfors–Hangö har elektrifierats finns möjlighet att öka trafiken där, säger Markula.
Dessutom tittar VR också på möjligheterna att öka sin närvaro i närtrafiken i Tammerfors, Åbo och Uleåborg.
Tågen till VR skräddarsys för finländska förhållanden, såsom spårvidd samt el- och signalsystemet. De är konstruerade för temperaturer från minus 40 till plus 40 grader. Tillverkaren har också samarbetat med finländska formgivare.
De nya vagnarna har två plus tre sittplatser vid sidan om mittgången.

Liten friktion

Ansgar Brockmeyer, vice vd på Stadler, påpekar att tåget är det mest miljövänliga transportmedlet. Det beror på en rad fysiska faktorer.
– Stålhjul mot stålräls ger lägsta möjliga friktion, mycket lägre än mellan gummi och asfalt på landsvägen. När flera vagnar kör efter varandra påverkar den aerodynamiska friktionen enbart den första vagnen. Det här är en sak som bland annat tävlingscyklister utnyttjar.
80-åriga Stadler har under årens lopp levererat en bred skala av rälsburna transportmedel till många länder. Till de nya innovationerna hör batteri- och vätgasdrivna tåg.
Företagets storsäljare är de så kallade Flirt-tågen, som även finns sedan tidigare i Helsingfors lokaltrafik. Förkortningen Flirt står för Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug, på svenska ungefär snabbt, lätt och innovativt regionaltåg. Totalt har Stadler levererat cirka 2 500 sådana till olika länder.

ANDRA LÄSER